Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
PR
Foto: PR
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Fiat Panda nyder godt af forsimpling

En helt traditionel firecylindret 1,2-liters motor med kun 69 hk passer fint.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Køberen af en Fiat Panda skal vælge mellem to forskellige motorer: en voldsomt avanceret sag med kun to cylindre og turbokraft med 85 ivrige hestekræfter. Eller en helt traditionel firecylindret sag på 1,2 liter og 69 hk.

Tidligere har vi prøvet Fiat Panda med den avancerede tocylindrede 0,9-liters Twinair-motor.

Det gav en oplevelse af en rå, støjende og vibrerende motor, som ganske vist har masser af kræfter, men også er lidt af en plage i bytrafik.

LÆS OGSÅ

Den trækker dårligt ved lave omdrejninger, så man har tit svært ved at finde det rette gear. Vi sluttede anmeldelsen med at gisne om, at den mere simple 1,2-liters motor nok er den rette til Fiat Panda.

Mindste motor er støjsvagNu har vi prøvet Fiat Panda med 1,2-motoren – og den er støjsvag, kultiveret og let at omgås.

Lige præcis hvad man har brug for i en bil som Fiat Panda, som nok mere bruges til småture i bytrafik end til hurtige motorvejsture tværs gennem landet.

69 hestekræfter gør naturligvis ingen bil på 940 kg til en raket, men Fiat Panda har aldrig problemer med at følge med i trafikken.

Motoren er en ivrig sag, der ikke har noget imod at blive pisket op i omdrejninger, og så går det ganske kvikt fremad. Her er chaufføren godt hjulpet af en fint afstemt femtrins gearkasse, og det er ingen straf, at den skal bruges ret flittigt. Gearstangen sidder lidt højt placeret på midterkonsollen, perfekt inden for rækkevidde.

Ret realistisk forbrugstal

Den tocylindrede Twinair-motor lokker med et forbrugstal på 23,8 km/l, hvilket er noget nær umuligt at opnå i hverdagen. For 1,2-motoren lyder tallet på 19,6 km/l, og vi kørte omkring 18 km/l. Med lidt mere sparebevidst kørsel kan man sikkert komme endnu tættere på det officielle tal.

Til en bil, der så udpræget skal bruges til bytrafik, ville det være fint med et stop-start-system, men det er ikke standard i Panda. Sådan et system følger med, når den samme motor ligger i Fiat 500.

Også et par andre steder viser det sig, at Fiat har været lidt fedtet med udstyret til Panda. Man kigger således forgæves efter både et aux- eller et usb-stik – begge er standard i konkurrenten Kia Picanto, som endda er 12.000 kroner billigere. Elspejle er heller ikke standard, når Fiat Panda som her har udstyrstrin nr. 2, kaldet Easy.

Kort, men høj
Fiat Panda fordeler sine mål lidt anderledes end netop Kia Picanto. Fiat Panda (3,54 meter lang, 1,54 meter høj) er nemlig lidt kortere, men højere end Kia Picanto (3,59 meter lang, 1,48 meter høj). De seks centimeter i højden gør en temmelig stor forskel. Fiat Panda er nemlig en bil, man til en vis grad stiger op i – det er derfor meget let at komme ind på forsæderne og ud igen.

Bagsæderne? Det kræver en vis grad af akrobatik at komme derom.

Og så er Fiat Panda noget så usædvanligt som en bil uden blinde vinkler skråt bagud. Det er let at orientere sig i alle retninger og under parkering.

Firkanter prøver at være runde

Instrumentbordet har et gennemgående tema, som kan beskrives som en afrundet firkant – det ser man på instrumenterne og diverse knapper. Det har Fiats designere sikkert haft meget sjov ud af, og det hele virker ganske overskueligt. Dog kunne vi godt ønske os lidt mere knald på lysstyrken i instrumenterne ved dagslys.

To kopholdere sidder fint i bunden af midterkonsollen, men de har meget lave sider, så det er nok tvivlsomt, om de kan holde på en kaffekop under kurvekørsel.

LÆS OGSÅ

En behagelig affjedring giver Fiat Panda en komfort, som egentlig hører til i en større bilklasse. Endnu et plus: Den må trække anhænger på op til 800 kg.

Fiat Panda hører til i den dyre ende af småbilerne, men for tiden fås den i en kampagneversion med tilnavnet Valore til 104.000 kroner og ganske fornuftigt udstyr. Dermed er der tale om en rabat på 20.000 kroner i forhold til Easy-versionen, som vi prøver her.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden