Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ønskebil. De sommerlige omgivelser må man drømme om, men bilen, en Porsche 911 fra 1978, kan man godt jagte nu.
Foto: Karsten Mayland Lemche/FDM

Ønskebil. De sommerlige omgivelser må man drømme om, men bilen, en Porsche 911 fra 1978, kan man godt jagte nu.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er det bedste bud, hvis du drømmer om en Porsche

Dog skal man sikre sig, at teknikken virker. Og sætte penge af til reparationer.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En klassisk sportsvogn som en Porsche 911 er aldrig helt billig, men med en smule omtanke kan man anskaffe sig et eksemplar, der er til at betale, og hvor reparationerne ikke nødvendigvis fører til økonomisk ruin lige med det samme.

Porsche 911 har netop fejret sit 50-års jubilæum, men det har tilsyneladende ikke fået priserne på brugte eksemplarer til at stige voldsomt.

LÆS OGSÅ

Det noterer bladet FDM Motor Classic, der har kigget sig om efter den bedste brugte Porsche 911.

Og bladet peger på en model, der er placeret nogenlunde midt i bilens 50 år lange liv, nemlig en 911 SC Coupe fra 1978. Så det er altså en 33 år gammel model, men man kan finde eksemplarer, der ser ud som om, de forlod fabrikken i forgårs, og de koster mellem 200.000 og 350.000 kroner, hvis de skal være i forsvarlig stand.

Billigere biler kan muligvis opspores, men så er der risiko for så store reparationer, at besparelsen lynhurtigt er ædt op.

Endnu ældre modeller er mest værd
Porsche 911 har bevaret sit modelnavn gennem hele karrieren, men den har skiftet udseende utallige gange. Ofte er det kun småting, der adskiller den ene årgang fra den anden.

Faktisk er det de endnu ældre modeller, der står i den højeste kurs. Og det kan være en tilsyneladende fuldstændig ligegyldig detalje som kofangerne, der er med til at sætte bilens pris.

Frem til 1973 havde Porsche 911 spinkle kofangere, som entusiaster synes passer bedst til bilens stil. Derefter betød stigende sikkerhedskrav, at det var nødvendigt at sætte større gummikofangere på bilen. Sådan nogle har 1978-modellen og det kan måske være medvirkende til, at prisen holdes lidt nede.

Sæt 10.000 kroner af til reparationer - om året

Der er talrige fælder ved at købe en brugt Porsche 911. Den kan være rusten, have et defekt ledningsnet, eller motoren kan være kaput. Under alle omstændigheder skal man regne med at bruge omkring 10.000 kroner om året i service og reparationer på en brugt Porsche 911. LÆS OGSÅ

FDM Motor Classic advarer også mod at købe biler, der er importeret fra USA.

»Derovre er en ældre Porsche ikke en liebhaverbil på samme måde som her, og derfor er nogle biler ikke ordentligt sat i stand, men lappet sammen, ofte med uoriginale ledningsnet og reservedele«, siger en Porsche-ekspert, Lars Schönemann til bladet. Han har et firma i Hillerød, der har serviceret Porsche-biler siden 1989.

Billigste nye Porsche 911 koster ca. 1,9 millioner kroner. Dyrest er 911 S Turbo Cabriolet til 4,5 millioner kroner.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden