Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Privat
Foto: Privat

Susanne Hjortlund fra Tåstrup faldt for et tilbud på en komplet undervognsbehandling til sin Citroën Berlingo på et dealsite. Prisen på knap 2.000 kroner lød næsten for godt til at være sandt, og det var den også. Kun fordi bilen punkterede, blev det tilfældigvis afsløret, at den slet ikke fået den lovede behandling.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Susanne opdagede snyd med bilens rustbeskyttelse ved et tilfælde

Det er svært at klage over anløbne tilbud på undervognsbehandlinger fra dealsites.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En rustbehandling af en bil koster typisk over 4.000 kroner, så det kan være fristende at slå til, når man får behandlingen til halv pris eller derunder.

Flere tilbudssites har været ude med slagtilbud på undervognsbehandlinger, men kunderne får ikke altid den lovede vare.

»Vi ser oftere og oftere eksempler på, at folk er blevet snydt«, siger Jørgen Jørgensen, som er leder af bilistorganisationen FDM’s tekniske afdeling.

Ikke kun risiko for rust En uægte eller mangelfuld undervognsbehandling medfører ikke kun, at bilen risikerer at ruste.

»I mange tilfælde gør det ondt værre, hvis beskyttelsen kun er sprøjtet på de synlige flader. Så skal det renses af, inden man kan få bilen ordentligt rustbehandlet«, pointerer Jørgen Jørgensen.

FDM får typisk kendskab til de mangelfulde undervognsbehandlinger, når medlemmer sender deres bil til test eller syn hos FDM.

»Det er nok kun en brøkdel af tilfældene, vi får kendskab til. Mange bilister kan være uvidende om, at deres bil ikke er rustbeskyttet ordentligt«, siger Jørgen Jørgensen.

Klistermærke kom aldrig
Susanne Hjortlund fra Tåstrup er en af de bilister, som har oplevet at blive snydt. I sommer faldt hun for et tilbud på en komplet undervognsbehandling af sin nye Citroën Berlingo på et deal-site.

»Jeg undrede mig lidt over den lave pris på knap 2.000 kroner, men på værkstedet forklarede de, at de havde sat prisen lavt for at have noget at lave i sommerperioden«, fortæller Susanne Hjortlund, som også sikrede sig værkstedet ord for, at bilen ville få Dinitrol-behandling.

Da hun hentede bilen, spurgte hun efter det lille klistermærke, som sædvanligvis sættes på biler efter en rustbehandling.

Dem har vi ikke lige flere af, men vi sender et til dig, lød svaret. Mærket dukkede dog aldrig op, beretter Susanne Hjortlund.

Snyd afsløret ved et tilfælde
At bilen slet ikke var blevet ordentligt rustbehandlet, konstaterede hun ved en tilfældighed. Nogle måneder efter behandlingen punkterede bilen, og da Susanne Hjortlunds mand knælede ned ved det flade dæk, kunne han se, at hjulkassen slet ikke var blevet rustbehandlet.

Susanne Hjortlund sendte bilen til rustbeskyttelseskontrol hos FDM. Hun fik her bekræftet, at bilen ikke var blevet behandlet med Dinitrol, men blot havde fået sprayet noget sort substans på den synlige del af bilens bundplade. Der var f.eks. ikke boret hul i dørene, hvilket er nødvendigt for at rustbehandle hulrum.

Fik pengene retur fra dealsitet
»Det er forkasteligt, at man bliver snydt på den måde. 2.000 kroner er trods alt mange penge«, siger Susanne Hjortlund som mener, at deal-udbyderne bør tjekke leverandørerne bedre.

»For eksempel skal værksteder være godkendt til at udføre Dinitrol-behandlinger - det vidste jeg ikke, men det burde de nok have sat sig ind i. Biler er trods alt dyre forbrugsgoder«, siger hun.

Susanne Hjortlund klagede efterfølgende til dealsitet, hvor hun havde fundet tilbuddet, og er tilfreds med, at de både gav hende pengene retur plus værdikuponer svarende til det beløb, hun havde brugt på at få bilen tjekket hos FDM.

»Men det var jo et tilfælde, at vi fandt ud af snyderiet. Normalt kravler man jo ikke rundt under bilen, så der er sikkert mange, som kører rundt og tror, at deres bil er undervognsbehandlet«, siger Susanne Hjortlund.

Udførelsen er vigtigst
Der findes ingen officielle standarder for, hvad en rustbehandling eller en undervognsbehandling er. Derfor bør man sætte sig grundigt ind i, hvad det præcist er, man får tilbudt.

»Vær kritisk, hvis det er meget billigt«, råder Jørgen Jørgensen fra FDM’s tekniske afdeling.

Ifølge FDM beskytter produkterne fra de kendte leverandører af rustbeskyttelse i det store og hele lige godt.

»Det vigtigste er selve udførelsen af rustbeskyttelsen«, fremhæver Jørgen Jørgensen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han anbefaler, at man får sin bil rustbeskyttet på et center, der er omfattet af FDM’s eller Teknologisk Instituts uvildige kontrolordninger.

»Aflever bilen selv og spørg ind til behandlingen. Og vær sikker på, at centret har et sprøjteskema til den nøjagtige bilmodel«, råder Jørgen Jørgensen.

Nye tilbud dukker op
Hos Dinitrol glæder direktør Bjarne Christensen sig over, at flere dealsites har afbrudt samarbejdet med værksteder, der tilbyder uægte Dinitrol-behandlinger og ikke lever op rustbehandlingskædens kontrolkrav.

Men der dukker desværre stadig nye tilbud op, konstaterer han.

Er man blevet snydt med en rustbehandling købt på et dealsite, kan man reklamere til både værkstedet og dealsitet.

Finder man ikke en løsning, er det muligt at klage til Ankenævn for Biler, som behandler klager over reparationer og serviceydelser, der har kostet mere end 1.500 kroner.

»Men her risikerer man at havne i et hul, fordi man ikke har købt rustbehandlingen direkte af værkstedet«, siger afdelingschef Per Alkestrup fra FDM, som er med i Ankenævn for Biler.

»Det er noget, vi skal finde en løsning på, for der er efterhånden mange forskellige tilbud til bilister på dealsites«, siger han.

Afventer afgørelse om ansvar

Der hersker stadig usikkerhed om, hvorvidt det er leverandøren eller dealsitets ansvar, at en kunde får en vare som aftalt, oplyser souschef Susanne Bager fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

LÆS OGSÅ

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Forbrugerklagenævnet har fået en række klager fra forbrugere, der står klemt mellem dealsite og leverandør.

I det tidlige forår forventer vi, at der kommer afgørelser fra Forbrugerklagenævnet, der tager stilling til, om et dealsite kun er ansvarlig for den værdikupon, de sælger, eller også for den vare, som kunden skal have, siger Susanne Bager.

LINKSe FDM's råd om rustbeskyttelse af biler her

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden