Eldrift. Martin Lidegaards ministerbil skal hverken tankes med benzin eller diesel. Det er en elbil fra Tesla, der fragter ministeren rundt i landet.
Foto: Finn Frandsen

Eldrift. Martin Lidegaards ministerbil skal hverken tankes med benzin eller diesel. Det er en elbil fra Tesla, der fragter ministeren rundt i landet.

Biler

Her er den første ministerbil, der kører på el

Klima- og energiminister Martin Lidegaard har fået en elbil som ministerbil.

Biler

Nu skal klima- og energiminister Martin Lidegaard (R) ikke kun tjekke, om der er strøm på telefon og iPad, når arbejdsdagen begynder.

Inden længere køreture skal han også være sikker på, at ministerbilen er ladet op. Martin Lidegaard bliver nemlig transporteret rundt i en Tesla Model S, og dermed har en elbil gjort sit indtog i flåden af ministerbiler, der ellers er domineret af benzin- og dieselbiler fra BMW, Mercedes og Audi.

Den gængse opfattelse af en elbil er, at den er behagelig at køre i, men at den har så kort rækkevidde, at den ikke indbyder til spontane ture. Det rimer dårligt med opfattelsen af en ministerbil, der jo gerne skulle kunne fragte ministeren ud til møder i hele landet – og hjem igen uden forsinkelse.

LÆS OGSÅ

Men nu står der altså en elbil i Klima-, Energi- og Bygningsministeriet, hvor ministeren er den radikale Martin Lidegaard. Han har truffet et bevidst valg, når det gælder elbilen.

Grøn omstilling
»Jeg vil gerne vise, at jeg mener det alvorligt med grøn omstilling. Jeg har i nogen tid ønsket mig en elbil som ministerbil, men først nu er der en bil med tilstrækkelig komfort og plads«, siger han til Politiken under en køretur fra et møde i København og tilbage til ministeriet.

Den valgte elbil er også den p.t. mest avancerede af slagsen: Tesla Model S med en rækkevidde på 502 kilometer på en enkelt opladning af batteriet. Det passer til ministerens kørselsbehov:

»19 ud af 20 dage er jeg i Københavnsområdet. Det går fint med at køre til Fyn og Trekantsområdet, men vi har udfordringer, hvis jeg skal længere op i Jylland«.

Hurtigladere er på vej
Langture skulle dog blive lettere for Martin Lidegaard og andre Teslaejere senest til sommer. Bilmærket Tesla opfører nemlig sine egne hurtigladere, hvor bilen på 20 minutter kan lades op til yderligere 250 kilometer. Standerne vil stå ved Farøbroen, Odense og Aarhus, og de bliver gratis for Teslaejere, men kan ikke bruges af andre elbiler.

Martin Lidegaard har haft bilen siden efteråret og har gjort erfaringer med strømforbruget:

»Man skal tænke sig om, indtil hurtigladerne er på plads. Bilen holder den oplyste rækkevidde, når man kører 110 km/t. på motorvej. Men skal du skynde dig og kører 130 km/t., er det helt vildt, hvor meget ekstra strøm, den æder. Ellers slår elbilen alle andre biler, bl.a. når det gælder lydløshed. Det er vigtigt, når man som jeg skal bruge bilen som rullende kontor«.

Indtil videre er Martin Lidegaard ene om at have en Tesla som ministerbil.

Ser du for dig, at hele flåden af ministerbiler kunne være elbiler?

»Der er ting, man skal vare sig for i politik, og en af dem er at blande sig i andre ministres ministerbiler. Men forskellige ministre har jo også forskellige behov. Jeg har min valgkreds her i København – hvis den lå i Nordjylland, ville jeg have et helt andet kørselsbehov, som måske ikke passer til en elbil«.



Martin Lidegaard har ikke haft andre ministre med ude at køre i sin elbil, men flere ministerchauffører har prøvet den. Martin Lidegaards chauffør, Brian Jensen, siger:

»De synes, at den kører fantastisk, at den har et godt træk (acceleration 0-100 km/t. på 5,6 sekunder, red.), og at det i det hele taget er en lækker bil. Men de synes, at rækkevidden kan være et problem«.

Bilen vækker opsigt

Ude i landet går det ikke helt ubemærket hen, når Martin Lidegaard dukker op i sin Tesla: »Man kan godt blive lidt desillusioneret over, hvor interessant ministerbilen er i forhold til ministeren. Der bliver sparket meget dæk, men jeg får også mange gode kommentarer. Bilen har også vigtige symbolværdier: Den siger, at elbiler nu er funktionsdygtige, og de kan være lækre at køre i. Jeg vil gerne vise, at den grønne omstilling ikke rummer en kontrast mellem at køre klimavenligt og køre med komfort«. Ud over ministerbilen har Tesla solgt biler til både det danske og det norske kongehus. Alle har betalt fuld pris for bilen, oplyser Tesla i Danmark.



Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden