Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Fornyet. Renault Twingo kan blive et særdeles farverigt islæt i mikroklassen. Og det gælder både ude og inde.
Foto: Allan Graubæk

Fornyet. Renault Twingo kan blive et særdeles farverigt islæt i mikroklassen. Og det gælder både ude og inde.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Renault vender op og ned på mikrobilen

Den nye Renault Twingo er mikrobil på en helt ny måde, da motoren sidder bagi.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er byttet godt rundt på byggeklodserne i den nye Renault Twingo, som bliver et af de mest sprælske indslag i mikroklassen, når den kommer til Danmark til efteråret.

Den har nemlig motoren bagi, og det er en meget sjældent set konstruktion i dag.

Der er dog en god grund til, at Renault har valgt at bygge bilen på denne måde. Det skyldes, at den nye Twingo er udviklet i fællesskab med den nye Smart fra Mercedes.

Den har altid haft motoren bagi og skal også have det i den kommende udgave. Så hvis Renault ville lege sammen med med Smart, var der kun én løsning: Om bagi med motoren.

LÆS ARTIKLEN

Den nuværende Twingo er mere traditionel med motoren foran og forhjulstræk.

I dag fås Renault Twingo fra 75.000 kroner. Renault kender endnu ikke den danske pris på den nye Twingo, men gætter på, at den vil fås fra omkring 90.000 kroner.

Foto: Allan Graubæk

Da VW viste det første udkast til Up i 2007, havde den også motoren bagi, men VW droppede som bekendt denne konstruktion og flyttede motoren hen foran. Ifølge medierapporter dengang skyldtes det, at VW følte, at hækmotoren gjorde bilen ustabil i sidevind. Hvordan Renault har løst dette problem, er umuligt at vide, da medier endnu ikke har haft lejlighed til at prøvekøre den nye Twingo.

Det kan dog også blive et plus for bilens køreegenskaber, at forhjulene skal nøjes med at styre og ikke samtidig overføre kræfterne fra motoren.

Bilens bagagerum på 219 liter er nu placeret oven på motoren. Man må håbe, at Renault har styr på varmeisoleringen fra motoren, så indkøbsposer og lignende ikke bliver varmet for meget op. Ude foran er der intet bagagerum – her er der adgang til køler, sprinklervæske etc.

Hjulene ud i hjørnerne

Hjulene er i ekstremt grad flyttet helt ud i hjørnerne, og det giver fin plads i kabinen. Fire voksne kan i hvert fald sagtens være der samtidig. Interiøret i udstillingsbilen var ekstremt kulørt, men man kan vælge et mere diskret design. Renault vil stå klar med et stort antal udstyrspakker, og man kan sikkert roligt gå ud fra, at bilens underholdningsanlæg spiller sammen med smartphones etc. Vi har siddet i bilen under den netop overståede biludstilling i Genève, men det er ikke til at vide, hvordan alting fungerer, før vi får kørt i bilen.

Renault går endnu ikke i detaljer med udstyrsniveauet, og de gængse danskermodeller bliver med garanti ikke så festlige at se på som de biler, der holder på messen. Twingo kommer udelukkende med benzinmotorer. Foreløbig to styk, begge 3-cylindrede: en på 1,0 liter og 70 hk, og en turbomotor på 0,9 liter og 90 hk, som allerede nu kendes fra Clio og Captur. Det har allerede været antydet, at den nye Twingo kommer i en slags GTI-udgaver, muligvis under navnet Gordini, som Renault tidligere brugte til de kvikkeste udgaver. Her kan man sikkert forvente 150 hk eller endnu mere, og det må gøre Twingo til en lille gaderaket, der kan udfordre bl.a. den nye Mini, bare til en langt lavere pris.

Foto: Allan Graubæk





Twingos søstermodel, Smart, kommer traditionen tro i en endnu mindre udgave på omkring 3 meters længde med kun to siddepladser. Den konstruktion har Renault ingen ambitioner om at efterligne.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden