Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sprælsk. En Citroën Berlingo kan med en smule held maies i alle regnbuens farver. Dog ikke samtidig.
Foto: Miriam Dalsgaard/Liv Ajse

Sprælsk. En Citroën Berlingo kan med en smule held maies i alle regnbuens farver. Dog ikke samtidig.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Få din næste nye bil i alle regnbuens farver

De fleste bilmærker tilbyder officielt kun 8-12 farver til den nye bil. Men i nogle tilfælde er udvalget næsten ubegrænset.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilkøbere må som regel finde sig i, at den nye bil kun kan leveres i 10-12 forskellige farver.

Men hvis man graver lidt, kan man være så heldig, at bilen kan leveres i et næsten ubegrænset antal farver – endda lakeret på fabrikken, så der er fuld lakgaranti og til en pris på 5.000 kroner.

En farveglad Politiken-læser har netop fået leveret en ny Citroën Berlingo i en specielt udvalgt gul farve, som ikke optræder blandt de 9 farver, der officielt er muligt til denne bil.

Ikke kun luksusbiler Dorte Marcussen fra Aarhus reagerede på en artikel i Politikens Lørdagsliv for nylig, hvor vi skrev, at ejere af luksusbiler som f.eks. Bentley kan få deres bil lakeret i lige præcis den farve, de ønsker.

»Man kan såmænd få en Citroën Berlingo – og formentlig de fleste andre Citroën-modeller – i den ral-farve (og det er mange), man måtte ønske sig«, skrev Dorte Marcussen i en mail til Politiken.

Citroën måtte selv grave i sagen
Det var vi ikke meget for at tro på, og det viser sig, at Citroën selv måtte grave en del i deres baggrundsviden for at kunne opfylde Dorte Marcussens farveønske.

Ral-farveskalaen omfatter over 100 nuancer.

LÆS ARTIKEL

Dorte Marcussen fortæller:

»Jeg har haft en grøn Berlingo fra 1999. Nu skulle jeg have en ny, men bilen kunne kun fås i nogle dødssyge hvide og grå farver, og så opgav jeg det lidt. Jeg snakkede igen med Citroën, og godt nok har de en blå pangfarve, men den kunne jeg ikke lide. Gul har altid været min yndlingsfarve, så jeg skrev til Citroën-importøren i København og spurgte, om det var muligt at få bilen i den farve, og hvad det ville koste«. Tre måneders leveringstid


Det viste sig, at den specielt udvalgte farve var billigere end normal metallak, der koster 7.000 kroner.

Leveringstiden var heller ikke skræmmende, nemlig tre måneder. Det er også, hvad man oplever i mange helt normale bilhandler, hvor der ikke er stillet særlige krav til bilens indretning.

Dorte Marcussen fik dog først sin bil efter fem måneder, men det skyldtes en strejke på fabrikken i Spanien.

Hun forestiller sig, at det ville koste 20.000 kroner, hvis en autolakerer i Aarhus skulle have lakeret den nye Berlingo om til en ny farve.

Foto: Privatfoto

Det ville hun nok ikke betale, men hvis Citroën havde krævet 10.000 kroner, ville det muligvis have været o.k. med hende.

Hun undrer sig over, at Citroën ikke gør mere ud af at fortælle om de mange farvemuligheder:

»I disse individualiseringstider, hvor alle vil have noget, der er deres eget, kunne det da være en oplagt måde at markedsføre sig på. Forhandleren i Aarhus havde aldrig hørt om det før«, mener Dorte Marcussen.

Kun muligt i begrænset omfang

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hertil siger Ellen Nørregaard, informationschef hos den danske Citroën-importør:

»Muligheden for at bestille en særlig ønsket farve gælder kun i ret så begrænset omfang, og vi har mest brugt muligheden i relation til bestilling af varebiler. Det forudsætter, at den pågældende fabrik godkender ordren. Herefter kan vi oplyse en pris«.

Farvejagten gav også forhandleren i Aarhus blod på tanden:

»Han ville gerne selv have en Citroën C1 i en særlig pink ral-farve, men det kunne ikke lade sig gøre«, siger Dorte Marcussen. Det kan skyldes, at den bygges på en anden fabrik end Berlingo.

LÆS ARTIKEL:

Skrappe farver kan i nogle tilfælde forringe bilens brugtværdi, men det bekymrer ikke Dorte Marcussen:

»Jeg er da helt ligeglad med gensalgsværdien. Jeg vil være glad for at køre i en gul Berlingo, og hvis jeg skal have den i 13 år ligesom den gamle, kan det være helt lige meget, hvad den er værd til den tid«, siger Dorte Marcussen.

»Og så er den tyverisikret. Der er vel ingen, der kan finde på at stjæle en gul Berlingo«. Dyre mærker med specielle farver

Ford kan levere visse ral-farver til Mondeo, S-Max og Galaxy, og det vil koste 12.000 kroner. BMW har et særligt Individual-program, hvor meget er muligt – til priser, der ikke er oplyst til firmaets hjemmeside. Det samme kan Audi gøre. Opel kan også levere personbiler i enhver tænkelig farve – man skal dog aftage mindst 10 styk. Det er nemmere at få en helt speciel farve, når det gælder varebiler.





Store firmaer har ofte et ønske om at få lakeret deres biler i særlige farver. Fiat, Ford, Peugeot, Nissan og Toyota kan derfor levere varebiler i mere eller mindre skræddersyede farver.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden