Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Tobias Selnæs Markussen (arkiv)
Foto: Tobias Selnæs Markussen (arkiv)

Ventetid. Der er for lang ventetid på at komme til køreprøve i Storkøbenhavn.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ventetiden på køreprøver er kilometerlang i København

Køreskoleelever må tit betale ekstra for vedligeholdelsestimer, hvis de vil bestå.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ventetiden på at komme til afsluttende køreprøve i Storkøbenhavn er i øjeblikket så lang, at køreskoleelever må betale ekstra for såkaldte vedligeholdelsestimer for at undgå at glemme, hvad de allerede har betalt for at lære.

»I øjeblikket er det umuligt for mig at booke køreprøver til mine elever, fordi Københavns Politi ikke har nogen prøvesagkyndige at sende ud«, fortæller kørelærer Jacob Amtsbiller.

Han er medejer af Trafikskolerne, som dækker over syv køreskoler spredt ud over Storkøbenhavn på blandt andet Østerport Station, Amager, i Ordrup og Virum.Justitsministeriet anbefaler, at køreskoleeleven kommer op til en køreprøve 10 og allersenest 14 dage efter bestået teoriprøve. Men som det er nu, kan der i grelle tilfælde gå op til otte uger, før der bliver køreprøver ledige.

»Det er helt uacceptabelt, at det koster borgerne penge, og at vi ikke kan passe vores erhverv«, siger landsformand for Dansk Kørelærer-Union Rene Arnt.

22-årige Jes Brinch er en af de køreskoleelever, som har ventet og derfor har måttet punge ekstra ud for at få kørekortet i hus.

»Mine forældre har betalt for det, og det har været svært at forklare dem, hvorfor det har taget ekstra tid og kostet flere penge. Jeg ville aldrig have haft råd til det selv«, fortæller han.

Københavnsk lavine

Problemet med manglende køreprøver i Storkøbenhavn er i perioder så stort, at Jacob Amtsbiller gentagne gange har følt sig nødsaget til at fragte elever til blandt andet Slagelse, Køge og Maribo. At sprede de københavnske elever ud til andre dele af Sjælland er dog langtfra populært, forklarer han.

»Hvis jeg for eksempel forsøger at arrangere noget i Roskilde, får jeg en indirekte trussel om, at mine elever ikke skal regne med at bestå køreprøven hos dem, fordi de ikke vil have vores københavnske elever derned«, siger Jacob Amtsbiller.

René Arnt forstår godt, at den manøvre er upopulær:

»Det er ikke en holdbar løsning at sende de københavnske elever til andre prøvesteder, fordi problemstillingen så bare spreder sig som en lavine til både Nordsjælland, Midt- og Vestsjælland og sågar Lolland-Falster«, siger han.

Og problemet stopper ikke der. Også i Aarhus og Odense oplever formændene fra henholdsvis Aarhus og Odense Kørelærerforening Marianne Heimdal og Henrik Diedrich perioder, hvor køreskoleelever venter i op til fem uger og må fragtes ud af byen.

Politiet er bekendt med, at der hersker utilfredshed blandt køreskolerne.

»Jeg synes, det er uheldigt, at der er elever, der ikke kan færdiggøre deres kørekort. Jeg kender ikke omfanget af problemet endnu, men vi er opmærksomme på det«, siger politikommissær og nyudnævnt leder for kørekortsektionen øst for Storebælt Frank Reuter.

Han forklarer, at det kan være svært at finde et tilstrækkeligt antal prøvesagkyndige til at bistå prøverne, fordi de også skal dække andre opgaver. Af samme grund er der netop blevet uddannet fem nye prøvesagkyndige, som i nærmeste fremtid skal ud og afvikle seks prøver fem dage om ugen.

Bureaukratisk bookingsystem

I politiets øjne skyldes den lange ventetid dog især den høje dumpeprocent blandt køreskoleelever, som i skrivende stund ligger på hele 45.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Vi har en opfattelse af, at mange elever simpelthen ikke er ’klædt på’ til at gå op til køreprøve. Faldt dumpeprocenten eksempelvis med blot 10, ville det jo kunne frigive mange nye prøver ud fra samme ressource, som vi anvender i dag«, siger Frank Reuter.

Jacob Amtsbiller erkender kritikken men nævner samtidig, at en væsentlig årsag til problemet er, at »det er et begrænset og bureaukratisk bookingsystem«. Hvis en kørelærer først har booket en køreprøve til en elev, må køreprøven ikke overtages af andre elever. Den kan heller ikke aflyses, hvis der er færre end fem dage til, selv om eleven viser sig ikke at være klar.

Fordi der er så stor rift om køreprøverne, føler kørelærerne sig presset til at booke prøver til elever uden helt at vide, om de når at blive klar. På den måde optager elever køreprøver, som de så dumper, hvorefter de skal optage endnu en køreprøve, fortæller Jakob Amtsbiller.

Som ny ankermand ved rattet har Frank Reuter endnu ikke kunnet gennemskue, hvorfor man ikke kan komme af med en køreprøve, man ikke skal bruge, eller videregive køreprøverne til nogle andre.

»Hvis det kan gøre, at vi kan afvikle flere prøver, nedbringe ventetiden og få en lavere dumpeprocent, er en ændring af bookingsystemet god musik i mine ører«, siger han.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden