Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

afgang. Dodge Challenger SRT Hellcat godt i gang med at brænde bagdækkene af.
Foto: Dodge

afgang. Dodge Challenger SRT Hellcat godt i gang med at brænde bagdækkene af.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hellcat: Her er den hidtil vildeste muskelbil fra USA

707 hestekræfter og uanede muligheder for hjulspin. US-prisen er 340.000 kroner.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Hellcat. 707 hestekræfter. Ubegrænset mulighed for hjulspin. Benzinforbrug: Astronomisk.

Det er muligvis nutidens mindst politisk korrekt bil, som netop er præsenteret af Dodge i USA: Dodge Challenger SRT med Hellcat-motor.

Hellcat – helvedeskat – lyder som et kælenavn, jagerpiloter under Anden Verdenskrig kunne give deres fly, men nu er det et officielt modelnavn i USA.

Genoplivning af muskelbiler

Grundlaget for den nye Hellcat er Dodge Challenger, der i mindre potente udgaver også dukker op som udlejningsbil for turister.

Dodge Challenger er den ene af tre amerikanske såkaldte ’muskelbiler’, der dukkede op i 1960’erne og 1970’erne. De to andre er Ford Mustang og Chevrolet Camaro.

De nuværende modeller har også i deres nyeste udgaver tydelige stiltræk tilbage til originalerne, og vi gætter på, at Dodge nu har startet et kapløb om hestekræfter. Hverken Camaro eller Mustang kan mønstre noget, der bare minder om 707 hestekræfter.

LÆS ARTIKEL

Dodge siger selv, at det er den mest ekstreme muskelbil til dato. Der er dog biler med endnu flere hestekræfter fra Bugatti, Porsche, Ferrari og McLaren, men de falder åbenbart uden for den amerikanske definition af ’muskelbil’.

De er også 18-20 gange dyrere, anfører tidsskriftet Motor Trend i USA, der allerede har prøvekørt den nye Hellcat:

LINK:www.motortrend.com

En muskelbil får sine mange kræfter på en ret simpel måde: En 6,2 liters V8-motor tilsat kompressor – men ikke supplerende elmotorer, som Ferrari og McLaren bruger.

Sjov - og udfordrende

Motor Trend siger om bilen:

»Den er sjov på lige stræk, men ... ahem ... udfordrende i sving«. Og de bruger selvfølgelig udtrykket ’challenging’. Det betyder nok, at den er svær at kontrollere i sving, hvis man bruger for mange af motorens kræfter.

Bladet siger også, at motorens kompressor hyler som en luftværnssirene, når den arbejder for fuldt tryk og at Hellcat’en naturligvis er skræmmende hurtig, når den fyres af ned ad racerbanens langsider.

Amerikanerne måler acceleration fra 0-96 km/t, og det er overstået på 4,1 sekunder.

5 liter benzin i minuttet

Topfarten er ikke oplyst, men ligger nok over 300 km/t., hvis bilen får frie tøjler.

Benzinforbruget er ikke oplyst. Dodge siger dog, at motoren sluger 5 liter i minuttet, hvis den køres med speederen i bund.

Bilen kan drosles i ydelsen, hvis andre end ejeren skal køre den.

Måske skal husets teenager låne bilen – i USA kan man få kørekort fra 16 år. I så fald kan han få den ’svage’ tændingsnøgle, der begrænser hk-tallet til 500 hk.

Der findes også en særlig ’valet’-stilling – møntet på de folk, der parkerer biler ved hoteller og restauranter. I den stilling starter bilen i 2. gear, og dermed bliver det sværere at lave hjulspin.

Amerikansk pris er 61.000 dollar (337.000 kroner).

Det er usandsynligt, at Dodge Challenger SRT Hellcat officielt kommer til Europa. Uofficiel import er dog altid en mulighed

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden