0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ingen vil tanke tysk biobenzin

Tyske bilister og nu det tyske indenrigsministerium afviser den nye E10-benzin.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JENS DRESLING
Foto: JENS DRESLING

Shell menes at være parat til at udstede en garanti mod motorskader forårsaget af benzinen med 10 prrocent ethanol. Det kræver blot, at man køber mindst 30 liter E10-benzin. Garantien er gratis, men gælder kun tyske bilister – tilsyneladende ikke danskere på gennemrejse.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Tyske bilisters modvilje mod den nye ethanolholdige E10-benzin får nu støtte fra meget højt oppefra: Det tyske indenrigsministerium har besluttet, at dets biler ikke skal køre på den nye biobenzin, og det skyldes frygt for motorskader.

Dermed kører f.eks. alle tyske politibiler uden om E10-pumperne – på trods af, at den tyske forbundsregering støtter projektet med at indføre den nye benzintype i Tyskland. Formålet skulle være at opnå en lavere CO2-udledning fra bilernes brændstof.

Ti procent ethanol
E10 indeholder ti procent ethanol, som kan tære på benzinslanger og aluminiumsdele i motorerne. De fleste nyere biler kan uden problemer køre på E10-benzinen, men ejere af lidt ældre biler kan få motorproblemer.

LÆS ARTIKEL

Bilisternes udbredte boykot af E10-benzinen betyder, at de store olie- og benzinselskaber har måttet skrue ned for tempoet i udbredelsen. For tiden kan man tanke den nye biobenzin i den sydlige del af Tyskland – planerne om at indføre den i det nordlige og vestlige Tyskland er foreløbig sat i bero, skriver flere tyske medier, bl.a. nyhedstjenesten Automobilwoche.

De fleste bilmærker siger, at deres modeller uden problemer kan køre på E10, men de ønsker ikke at udstede en decideret garanti – sådan en garanti har Mercedes dog besluttet at give tyske bilejere, og Shell menes også at være parat til at udstede en garanti mod motorskader.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu