Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

kostbar.  Blandt de mindste biler er Fiat 500 den dyreste. Derfor står den også ret længe hos forhandlerne, inden der kommer en køber forbi.  Foto: Jens Dresling

kostbar. Blandt de mindste biler er Fiat 500 den dyreste. Derfor står den også ret længe hos forhandlerne, inden der kommer en køber forbi. Foto: Jens Dresling

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er stor rift om de helt små brugte biler

Kia Picanto er mest efterspurgt i den billigste klasse, mens Nissan Micra har sværere ved at lokke køberne til.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Billige brugte biler får hurtigt ben at gå på. Derfor handler det om at slå hurtigt til, hvis man har fundet det helt rigtige brugte eksemplar af en af de biler, der fås fra omkring 80.000 kroner fra ny. Den slags biler står nemlig ikke længe hos brugtvognsforhandleren, inden de er væk.

Den mest efterspurgte er Kia Picanto. I gennemsnit står den nemlig kun 14 dage hos en forhandler med et ’Til salg’-skilt, inden den er væk. Omvendt er der ikke den store hast, hvis man ønsker sig en brugt Nissan Micra. Den står typisk 73 dage, inden den bliver solgt.

VI GUIDER

Det viser en analyse, der er foretaget af folkene bag søgemaskinen Autouncle.dk. Her har man kigget på, hvor hurtigt det går med at få afsat en række biler i den såkaldte mikroklasse.

»Mikrobiler står typisk 30 dage hos forhandleren, inden de er solgt igen. Andre bilklasser står typisk i 45 dage, så det går altså rimelig hurtigt med at få solgt de helt små biler«, siger Johan Frederik Schjødt, direktør i Autouncle.dk.

LÆS OGSÅ

Han har ikke svært ved at udpege de biler, der er mest efterspørgsel efter – det er Kia Picanto, Hyundai i10 og ’trilllingerne’, altså de tre næsten identiske Citroën C1, Peugeot 107 og Toyota Aygo.

Kig mod ’trillingerne’
Undertiden kan de brugte udgaver af mikrobilerne forekomme urimelig dyre i forhold til de nye. F.eks. kan man komme ud for at skulle betale 60.000 kroner for en Fiat Panda fra 2006 – en ny kan fås fra 85.000 kroner. I nogle tilfælde kan den brugte bil dog have noget ekstraudstyr, som ikke findes i den mest skrabede version af den nye model.

Skal man give 60.000 kroner for en Fiat Panda fra 2006, spørger vi Johan Frederik Schjødt fra Autouncle.dk.

»Sådan en brugtpris viser, at der er gang i denne del af markedet, men jeg ville være forsigtig med at betale så meget for en brugt Panda. Jeg vil mene, at 50.000 kroner er den rigtige pris for sådan en bil«, siger han og giver følgende anbefaling til en brugtbilkøber, hvor budgettet ikke rækker til en ny bil:

»Jeg ville nok kigge over mod ’trillingerne’ (Peugeot 107, Citroën C1 og Toyota Aygo, red.), for her har nypriserne virkelig fået et hug nedad, så de nu starter under 80.000 kroner. Derfor kan du få en cirka tre år gammel bil for omkring 50.000 kroner«, siger Johan Frederik Schjødt.

Lave nypriser trykker de brugte

De lave priser skyldes også, at der er mange af disse biler på brugtmarkedet. De sælger rigtig godt som nye og ligger næsten altid i toppen af salgslisterne. LÆS OGSÅ De helt små biler har ry for at være dem, der taber mindst i værdi, men det er ikke altid tilfældet – bl.a. fordi priserne på de nye udgaver af bilerne har været faldende de senere år. Det er med til at trykke brugtprisen nedad. Og det er godt for dem, der skal ud og købe sådan en brugt sag, men skidt for dem, der købte én for tre-fire år siden og nu regner med at kunne sælge bilen igen uden at have tabt for meget. »Det har jeg et eksempel på: En af mine bekendte købte en Citroën C1 i 2008 og han blev nødt til at sælge den sidste år, da den havde gået cirka 50.000 kilometer. Den havde lidt ekstraudstyr, og den kostede 115.000 kroner fra ny. Han fik 60.000 kroner for den i en privat handel. Han havde dog ikke troet, at bilen ville blive halveret i værdi på så kort tid, for han havde jo netop købt en lille, økonomisk bil«, siger Johan Frederik Schjødt fra Autouncle.dk, og han opsummerer udviklingen: »Det er en lidt sjov dobbelteffekt, der er på de brugte mikrobiler. På den ene side er der en enorm efterspørgsel på dem, og det burde presse priserne op. Men på den anden side har du de faldende nyvognspriser, der er med til at trykke prisen på de brugte nedad. Det seneste halvandet år er nyprisen på disse biler vel faldet med 15.000-20.000 kroner, og det samme beløb ryger af brugtprisen med det samme«. FACEBOOK









Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden