Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Rummelig. Der er fornuftig plads alle vegne i Mazda 6, men udsynet bagud kunne være bedre. Foto: Mazda
Foto: Mazda

Rummelig. Der er fornuftig plads alle vegne i Mazda 6, men udsynet bagud kunne være bedre. Foto: Mazda

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er et godt bil-tilbud til en skrumpende køberskare

Mazda 6 placerer sig stærkt i prisklassen omkring 300.000 kroner. Men der er faldende salg af den slags biler.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

På ét afgørende punkt holder den nye Mazda 6 sig pænt tilbage: Det gælder prisen.

Den nye Mazda 6 er nemlig kun 10.000 kroner dyrere end den version, vi havde til prøvekørsel for lidt over fire år siden, og den nye er endda blevet mere økonomisk, har en kraftigere motor, mere udstyr og formentlig et højere sikkerhedsniveau.

LÆS OGSÅ

Men Mazda 6 havner i den del af bilmarkedet, der oplever stor nedgang i salget i Danmark i disse år. Biler til 300.000 kroner og derover bliver presset af biler i de billigere og mindre klasser. Det kan dog måske være en hjælp for Mazda 6, at den er blevet meget støjsvag, og at den har en velindrettet kabine, hvor det er let at finde sig til rette.

Dårligt udsyn
Designet af den nye Mazda 6 kan man have alle mulige meninger om, men bilens udseende vil næppe skræmme mulige købere væk. Her prøver vi den som stationcar, og når man kigger på bilens profil med ret små vinduesarealer, kan man frygte dårligt udsyn.

Den frygt holder stik – det er svært at se, hvad der sker i den blinde vinkel skråt bagud til højre, og det bliver ikke bedre af, at de bageste sideruder er ekstra mørkt tonet. En alarm siger bip, hvis man er ved at køre ind i noget under parkeringsmanøvrer, men det system hjælper ikke, når man prøver at holde øje med cyklisterne ved et højresving.



Forbedring af økonomien
De største forbedringer i den nye Mazda 6 ligger under metallet. F.eks. er denne version med 2,0 liters benzinmotor både kraftigere og mere økonomisk end forgængeren. Den gamle version havde 147 hk og et forbrugstal på 14,7 km/l. Nu er der 165 hk til rådighed, og økonomien siger 16,7 km/l – i hvert fald i teorien.



Vi kørte bilen i vintervejr og opnåede omkring 14 km/l, hvilket er udmærket for en så stor bil. Stop-start-systemet virker kun ved temperaturer over 3 grader, og vi oplevede det kun ganske få gange, men vi kan godt fastslå, at det virker uden at sende den mindste rystelse gennem bilen.

Også gearskiftet er til topkarakter. Man skifter let og ubesværet mellem de seks gear – forgængeren var ret lavt gearet. Nu er Mazda 6 blevet mere langbenet, og i højeste gear dæmper det både omdrejninger og støjen ved motorvejsfart. ’Støj’ er et forkert udtryk, for motoren siger ikke meget.



Upåklagelige køreegenskaber

Foran sidder man i store, faste sæder, der også vil være gode på en langtur. Benpladsen på bagsædet er i orden, men ikke overvældende – slet ikke på samme niveau som i f.eks. VW Passat og Skoda Superb. Men kuriøst nok bygges Mazda 6 i to størrelser, og firedørs sedanen har en længere akselafstand end denne stationcar og burde derfor have mere benplads på bagsædet. Det har vi dog ikke efterprøvet. Instrumenterne har en klassisk udformning med hvide tal på sort baggrund. I testbilen var der sat et eftermonteret navigationsanlæg ind, der hvor radioen ellers er placeret. Skift af radiostationer kan med fordel foregå med knapperne på rattet, da det er svært at føle sig frem på den trykfølsomme skærm.



Alt med luft og klima reguleres med let tilgængelige knapper lidt nede på midterkonsollen, hvor der generelt hersker god orden. Det gælder også diverse stik til strømforsyning og usb-forbindelser. Gode kopholdere er også på plads.



Læg dertil, at Mazda 6 er en bil med helt upåklagelige køreegenskaber. Styretøjet er fint afstemt, så man har altid en klar ide om, hvad forhjulene foretager sig. Så Mazda 6 er et godt bud i prisklassen omkring 300.000 kroner – til de købere, der måtte være tilbage.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden