Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
godkendt. Trafikstyrelsen har godkendt anhængertræk til de mindste biler, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede - faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.
Foto: LARS HANSEN

godkendt. Trafikstyrelsen har godkendt anhængertræk til de mindste biler, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede - faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilproducenter advarer mod anhængertræk til mikrobiler

Trafikstyrelsen siger god for anhængertræk, men bilmærkerne tager afstand.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ejere af populære mikrobiler som f.eks. Toyota Aygo, VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo har hidtil ikke haft mulighed for at sætte en anhænger på deres bil, men det kan de nu.

En belgisk producent af anhængertræk har nemlig fået Trafikstyrelsens godkendelse af, at disse små biler kan køre med en trailer, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede — faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.

LÆS OGSÅ

VW-importøren påpeger f.eks. over for FDM, at den lille Up slet ikke er konstrueret til anhængertræk. Det kan betyde, at køler og kobling belastes for hårdt, når bilen pludselig skal slæbe på flere hundrede kilo mere end beregnet.

Derfor kan et monteret anhængertræk på en VW Up give problemer med leasing eller serviceaftaler. Det samme kan gøre sig gældende med de næsten identiske Seat Mii og Skoda Citigo.

Advarsel fra Toyota

Toyota Aygo er heller ikke født til anhængertræk, men også omfattet af Trafikstyrelsens nye godkendelse. »I konstruktionen af Toyota Aygo er der ikke taget hensyn til, at bilen skulle kunne trække en anhænger. Toyota Danmark anbefaler derfor, at man ikke monterer anhængertræk på sin Aygo,« siger pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark, til Jyllands-Posten.

LÆS OGSÅ Heller ikke Citroën C1 og Peugeot 107, der er teknisk identiske med Toyota Aygo, er konstrueret til kørsel med anhænger. Chevrolet Spark er heller ikke tænkt til anhænger. Andre biler i den mindste klasse er fra fabrikkens side beregnet til anhængertræk.





Det gælder f.eks. Fiat Panda, og på den netop overståede biludstilling i Bella Center i København stod det med markant skrift i forruden, at den var godkendt til anhængerkørsel. Det fortæller, at det er noget, kunderne er interesserede i.



Af andre biler i den mindste klasse er også Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo og Fiat 500 fra fabrikkens side konstrueret til anhængertræk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden