godkendt. Trafikstyrelsen har godkendt anhængertræk til de mindste biler, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede - faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.
Foto: LARS HANSEN

godkendt. Trafikstyrelsen har godkendt anhængertræk til de mindste biler, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede - faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.

Biler

Bilproducenter advarer mod anhængertræk til mikrobiler

Trafikstyrelsen siger god for anhængertræk, men bilmærkerne tager afstand.

Biler

Ejere af populære mikrobiler som f.eks. Toyota Aygo, VW Up, Seat Mii og Skoda Citigo har hidtil ikke haft mulighed for at sætte en anhænger på deres bil, men det kan de nu.

En belgisk producent af anhængertræk har nemlig fået Trafikstyrelsens godkendelse af, at disse små biler kan køre med en trailer, men bilmærkerne selv er ikke begejstrede — faktisk advarer de om, at garantien kan bortfalde som følge af kørsel med anhænger.

LÆS OGSÅ

VW-importøren påpeger f.eks. over for FDM, at den lille Up slet ikke er konstrueret til anhængertræk. Det kan betyde, at køler og kobling belastes for hårdt, når bilen pludselig skal slæbe på flere hundrede kilo mere end beregnet.

Derfor kan et monteret anhængertræk på en VW Up give problemer med leasing eller serviceaftaler. Det samme kan gøre sig gældende med de næsten identiske Seat Mii og Skoda Citigo.

Advarsel fra Toyota

Toyota Aygo er heller ikke født til anhængertræk, men også omfattet af Trafikstyrelsens nye godkendelse. »I konstruktionen af Toyota Aygo er der ikke taget hensyn til, at bilen skulle kunne trække en anhænger. Toyota Danmark anbefaler derfor, at man ikke monterer anhængertræk på sin Aygo,« siger pressechef Anders Tystrup, Toyota Danmark, til Jyllands-Posten.

LÆS OGSÅ Heller ikke Citroën C1 og Peugeot 107, der er teknisk identiske med Toyota Aygo, er konstrueret til kørsel med anhænger. Chevrolet Spark er heller ikke tænkt til anhænger. Andre biler i den mindste klasse er fra fabrikkens side beregnet til anhængertræk.





Det gælder f.eks. Fiat Panda, og på den netop overståede biludstilling i Bella Center i København stod det med markant skrift i forruden, at den var godkendt til anhængerkørsel. Det fortæller, at det er noget, kunderne er interesserede i.



Af andre biler i den mindste klasse er også Hyundai i10, Kia Picanto, Renault Twingo og Fiat 500 fra fabrikkens side konstrueret til anhængertræk.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce