Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

bøjelig. Et nyt punkterfrit dæk kan tåle lidt af hvert. Og det vil aldrig miste luft.
Foto: Michelin

bøjelig. Et nyt punkterfrit dæk kan tåle lidt af hvert. Og det vil aldrig miste luft.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Her er bildækket, der aldrig kan punktere

Dækket giver ifølge Michelin også bedre affjedring end normale dæk.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Slut med frygten for at punktere og slut med at skulle kontrollere dæktryk.

Det er to konkrete fordele ved en ny dæktype fra Michelin.

Det er fysisk umuligt, at det skulle kunne punktere, for der er ikke luft i dækket. Og det er egentlig ikke et dæk, for det er sammensmeltning af dæk og fælg.

Sammensmeltning af dæk og fælg

Derfor hedder det på engelsk Tweel – sammensat af ’tire’ og ’wheel’. På dansk kunne det derfor hedde ’dælg’.

Michelin tror så meget på ideen, at de har opført en fabrik i USA, der skal producere det nye dæk, og det kommer meget snart på markedet i Nordamerika.

Dog ikke til personbiler endnu. Michelin Tweel skal bruges til arbejdskøretøjer og store græsslåmaskiner, der ofte kører i uvejsomt terræn.

Firmaet John Deere, der producerer traktorer i alle afskygninger, har allerede valgt at standardmontere Michelin Tweel på nogle af sine maskiner.

Måske også til personbiler

Personbiler kan på et senere tidspunkt også få det punkterfrie dæk.

»Vi vil udvikle både det normale dæk og det nye Tweel og på sigt vil den bedste løsning vinde«, siger Pete Selleck, topchef for Michelin i USA til netmediet Greenville Online.

»Tweel kan være en god løsning til personbiler i udviklingslande, hvor vejnettet er meget dårligt«, tilføjer han.

Punkteringer er sjældne

Michelin har beregnet, at en normal personbil punkterer ca. én gang for hver 100.000 kilometer.

Problemet er langt større for de arbejdskøretøjer, som i første omgang er målgruppen for Tweel-dækket. Her oplever man tit punkteringer en gang om året, og det kan give forsinkelser og ekstra udgifter.

Slidbanen på Tweel-’dækket’ kan udskiftes, når den er slidt ned. Fælgdelen er opbygget af et stærkt, men fleksiblet kunststofmateriale.

Dette materiale er bøjeligt – hvad man også tydeligt ser på billedet til artiklen – og det skulle give en bedre affjedringskomfort end et normalt dæk, siger Michelin.

Michelin har ikke oplyst priser på det nye Tweel og siger heller ikke noget om mulighederne for at se det i Europa.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden