Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Eric Risberg/AP
Foto: Eric Risberg/AP

AUTOMATIK. Flere virksomheder - som her Google - er i færd med at afprøve selvkørende biler. Men chefen for den amerikanske færdselsstyrelsen ser gerne, at bilerne bliver langt mere raffinerede, så de kan 'snakke' med hinanden og med eksempelvis lyskryds.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

USA: Fremtidens biler skal kunne snakke sammen

Køretøjer skal kunne kommunikere med hinanden og dermed hindre, at køreturen ender i en ulykke, mener USA's færdselschef.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Snart vil europæiske biler selv ringe efter en ambulance, hvis de kører galt.

Det sker, når nye biler fra 2018 skal være udstyret med den såkaldte eCall-teknologi, som automatisk slår alarm ved ulykker med de køretøjer, apparatet er installeret i.

Men fremtiden kan blive langt mere avanceret: Den amerikanske færdselsstyrelses chef, Anthony Foxx, har fremlagt planer for 'den snakkende bil' - et system, hvor køretøjerne løbende kommunikerer med de øvrige vogne på vejen og med vejtekniske installationer så som lyskryds.

»Forbundne, automatiserede køretøjer, der fornemmer omgivelserne rundt om sig og kommunikerer med andre vogne og med infrastruktur rummer muligheden for at revolutionere trafiksikkerheden og redde tusindvis af liv«, mener Foxx.

I dag handler sikkerhedsstandarderne som oftest om at gøre det muligt at overleve ulykker. Vi vil rykke ind i en ny tid, hvor sikkerhed ikke handler om at overleve sammenstød, men om at sikre, at de aldrig finder sted.

Teknologi fra fly-verdenen

Systemet kan for eksempel advare føreren, hvis en modkørende kører for hurtigt til at kunne nå at standse for det røde lys forude.

En ekstragevinst kan blive, at det også kan foreslå alternative ruter, hvis der længere fremme opstår køkørsel på den rute, bilen benytter.

Planerne kan minde lidt om dem, der kendes fra den civile flytrafik, hvor det automatiske system TCAS slår alarm, hvis et andet fly har en kurs og flyvehøjde, der giver risiko for kollision. Systemerne på de involverede fly aftaler så at sige, hvilken af maskinerne der skal stige, og hvilken som skal sænke flyvehøjden for at undgå ulykker.

Skal hindre uheld helt - ikke blot begrænse skaderne

Foxx oplyser, at den amerikanske færdselsstyrelse vil fremskynde arbejdet for at få indført V2V - vehicle-to-vehicle-kommunikation - og dermed medvirke til den automatisering, der skal gøre selvkørende biler så sikre som muligt.

Det stiller blandt andet krav til systemernes sikkerhed. De må ikke kunne forstyrres af radiosignaler. Og de skal gennemtestes grundigt, inden det kan komme på tale at gå videre med teknologien.

»I dag handler sikkerhedsstandarderne som oftest om at gøre det muligt at overleve ulykker. Vi vil rykke ind i en ny tid, hvor sikkerhed ikke handler om at overleve sammenstød, men om at sikre, at de aldrig finder sted«, skriver han på styrelsens hjemmeside.

»Det er afgørende, at teknologier som V2V rammer vejene så hurtigt som muligt«, mener Anthony Foxx.

Bilproducenter vil gerne have sikkerhedsudstyret

De amerikanske automobilfabrikkernes organisation, Global Automakers, der tæller mærker som Hyundai, Isuzu, Maserati, Subaru, Suzuki og Toyota, roser ønsket om at fremme arbejdet med køretøjskommunikation. Også fabrikker som BMW og General Motors arbejder med V2V-udstyr.

»Jo før vi kan indføre V2V-kommunikation, jo før vil brugerne få glæde af denne livreddende teknologi«, hedder det i en udtalelse fra direktør John Bozzella.

Et forsøg i Michigan, hvor 3.000 biler blev udstyret med et forsøgs-V2V-system, gav ifølge forskerne en fornemmelse af, at det ville hindre rigtigt mange af de ulykker, der i dag finder sted i USA.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden