Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Helle Sindal
Foto: Helle Sindal

STRØMSVIGT. Politikens Helle Sindal have for nylig en Mercedes B Electric Drive til test. Her er den sat til opladning fra en stikkontakt i køkkenet. Det kostede en sikring i huset.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sikkerhedsstyrelsen: Oplad aldrig en elbil i en normal stikkontakt

Det kan være farligt at bruge hjemmets almindelige elnet, advarer styrelsen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ejeren af en elbil kan blive tvunget til at hente strøm fra en normal stikkontakt, hvis der ikke er en regulær ladestander i nærheden. Men det kan være risikabelt at benytte det såkaldte ’mormorkabel’ til sådan en opladning. Det kan nemlig beskadige elnettet i det hus, der lægger strøm til.

’Mormorkablet’ har fået sit navn, fordi det kan være eneste mulighed for at få strøm på elbilen, hvis man er på familiebesøg, f.eks. hos mormor. Det er dog risikabelt, da man risikerer overophedede elinstallationer og elektrisk stød.

Det fremgår af en artikel i magasinet Go, der udelukkende handler om elbiler.

Ekspert vurderer risikoen først

Teknologisk Institut påpeger risikoen ved at lade en elbil på denne måde:

»Jeg tør godt lade med et nødkabel, men jeg vurderer altid risikoen for gamle og dårlige installationer«, siger seniorprojektleder Kjeld Nørregaard til magasinet Go.

Sikkerhedsstyrelsen har en klar holdning til opladning via almindelige stikkontakter, nemlig en afvisning:

»Vi kan på ingen måder give råd om, hvordan man kan bruge nødkablet til at lade, når vi fraråder det. Det svarer til at spørge Sundhedsstyrelsen til råds om at ryge cigaretter mest hensigtsmæssigt. Under alle omstændigheder skal man følge bilfabrikantens anvisninger«, siger pressechef i Sikkerhedsstyrelsen, Mette Cramon, til magasinet Go.

Noget tilsvarende siger flere af de bilmærker, der sælger elbiler, til Politiken.

Følg vejledningen fra bilmærket

Fra VW siger informationschef Søs Ilum:

»’Mormorkablet’ er standard i vores e-biler. Vores anbefaling er, at man følger vejledningen i instruktionsbogen nøje, og at man f. eks. ikke bruger forlængerledninger«.

Hos Renault har elbilen Zoe hele tiden været solgt i Danmark med en såkaldt wallbox – altså en regulær ladestation til hjemmebrug. Renault var ret længe om at udvikle et kabel til opladning fra stikkontakt. Det findes nu, men Renaults pressechef Søren Hyltoft siger:

»Vi betragter ’mormorkabel’ som et nødkabel«.

Danmarks mest solgte elbil er Tesla Model S. Tesla har egne ladestationer flere steder i Danmark, men derfor kan man godt mangle strøm:

»Vi råder altid til som minimum at bruge 16A 400 V (på f.eks. ladestationer, red.) Vi har ikke haft problemer, fordi vi har indbygget sikkerhed i både ladekablet og i bilen. Bilen afviser at lade, hvis forbindelsen er usikker«, siger Esben Pedersen, Teslas kommunikationschef.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden