Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Opel
Foto: Opel

LILLEBROR. Opel Karl er 3,68 meter lang og 1,48 meter høj. Bilens arkitektur er nyudviklet, men fronten afspejler det nære slægtskab med bl.a. Opel Corsa.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den nye Opel Karl giver lidt mere bil i mikroklassen

Den nye Opel Karl har fine forudsætninger i kampen om kunderne i den helt lille bilklasse.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Konkurrenterne har for længst sendt en halv snes modeller i den helt lille bilstørrelse på gaden.

Nu følger Opel trop med mikrobilen Karl, der har premiere hos de danske forhandlere i denne weekend.

Klassens sidstankomne er ikke bagud i forhold til de andre.

Den korte Karl virker på flere måder som en større bil, end den er. Den har fem døre som standard inklusive en rigtig bagklap. Sideruderne i bagdørene kan rulles ned og ikke kun vippes lidt udad, som det er tilfældet hos mange af konkurrenterne. Handskerummet kan lukkes og er ikke bare en åben hylde.

Der er fire luftdyser på instrumentbordet, justerbare nakkestøtter på alle sæder og gardinairbags i siderne.

LÆS ARTIKEL

Mens Opels lille livsstilsbil Adam byder på et væld af valgmuligheder inden for design, motorer og udstyr, er der ikke så meget at overveje, hvis man vil køre Karl.

Motoren er altid den samme og skabt til specielt Karl – en trecylindret benzinmodel på 1 liter og 75 hk.

Arbejder uden støj og vibrationer

Den gør et arbejdsomt og stort set støj- og vibrationsfrit indtryk, da vi prøver Karl på de flade vejstrækninger omkring Amsterdam. Stigninger tager heller ikke magten fra maskineriet, hvis man er indstillet på lidt flid med gearet, der har fem fremadgående trin.

Motoren er uden turbo, og aggressive accelerationer vanker der ingen af, men Karl holder fint trit med de andre firehjulede i både bytrafik og på motorvejen.

Brændstofforbruget ligger under ideelle omstændigheder på 23,3 km/l, hvilket er almindeligt for mikroklassen. Stop-start-funktionen, der kommer til Karl senere, øger rækkevidden en smule.

LÆS OGSÅ

Højt til loftet

Karl fås i tre udstyrsniveauer til 80.000, 100.000 og 120.000 kroner.

Laveste trin er dog til den skrabede side – her får man hverken aircondition, elruder foran, elsidespejle eller højdejusterbart rat og førersæde. Det er heller ikke muligt at vælge det splitbagsæde med pladser til tre personer, som kan tilkøbes for 7.000 kroner på mellemste udstyrstrin og følger med som standard i topmodellen.

Grundmodellen har kun sæder og seler til fire.

Er man to om bord, virker kabinen meget rummelig. Yderligere to voksne kan sagtens være på bagsædet, hvor især loftshøjden imponerer. Benpladsen må man nok forhandle lidt om.

Det lykkes lige at få plads til to weekendkufferter ved siden af hinanden i bagagerummet.

Målt i liter er kapaciteten større end i mikrobiler som Toyota Aygo m.fl., men mærkbart mindre end i Hyundai i10 og VW Up og lign.

Har man brug for mere plads, kan splitbagsædet hurtigt vippes helt eller delvis ned – dog får man ikke et ’lastrum’ med helt flad bund.

Bag rattet får man hurtigt overblik over omgivelserne og betjeningen af bilen. Karl er nem at køre og forudsigeligt indrettet uden forstyrrende påhit og krævende knapper.

Smartphone-tilslutning

Den lille info-skærm mellem skiverne foran rattet byder på helt basale køreoplysninger i en spinkel hvid typografi. Anderledes moderne er den 7 tommer store informations- og underholdningsskærm øverst på midterkonsollen. Fra næste forår kan man få et system, der gør det muligt at koble en smartphone til og bruge apps til bl.a. navigation, kommunikation og underholdning.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Senere følger mulighed for at abonnere på serviceydelser som f.eks. vejhjælp og vejvisning samt netopkobling for op til 7 smartphones, tablets etc.

Karl fås i 10 farver – paletten bevæger sig fra konservative grålige nuancer til mere friske kulører som limegrøn og højrød.

Solskin om bord kan også bestilles i form af et soltag til 9.000 kroner.

Bygget i Sydkorea

Den nye Opel bliver produceret på General Motors’ fabrik i Sydkorea.

En del af teknikken fra Karl bliver udviklet til en ny udgave af Chevrolet Spark, der dog ikke kommer til Danmark.

Den nye bil i mikrofeltet ligner en krydsning mellem Opels bedagede mini-mpv (multi purpose vehicle) Agila og den nye, større Corsa. Karl er måske ikke den, der skiller sig mest ud på klassebilledet, men han overbeviser som en komfortabel og helstøbt lilleput, der kan matche mange af konkurrenternes fortrin.

Politiken var inviteret af Opel

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden