Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

EFFEKTFULD. Store fælge og spoilere fortæller, at denne Ford Focus er en kraftbombe.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Ford Focus liver op i hårdtpumpet udgave

Ford Focus lægger en del af de pæne manerer fra sig i den skrappe ST-udgave med 250 hestekræfter.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Normalt er Ford Focus en kvik, velkørende og komfortabel familiebil, men den mister en del af sine pæne manerer, når den har tilnavnet ST.

Så forvandles den til en rendyrket fartbombe, hvor komfort og en praktisk egenskab som benplads på bagsædet ikke længere tæller så meget.

Tempo som i en rendyrket sportsvogn

Prisen kommer op i nærheden af en halv million kroner, og så får man en bil med 250 hestekræfter og en acceleration som i en rendyrket sportsvogn, nemlig 0-100 km/t. på 6,5 sekunder.

Man kan sagtens køre Ford Focus ST roligt og afdæmpet, men fra allerførste meter mindes man om, at det ikke er en helt normal familiebil.

Koblingen er hård og tager temmelig brutalt fat, derfor kræver det lidt øvelse at få bilen rent af sted ved en hurtig start.

Mange sportsvogne fås kun med automatgear.

Føreren skifter selv gear

Det virker tiltalende, at Ford holder fast i den manuelle gearkasse, for føreren af en hurtig bil skulle også gerne kunne finde ud af at skifte gear selv. Gearskiftet er helt perfekt med hurtige og præcise bevægelser.

Det rykker ganske meget i forhjulene, når man fyrer samtlige 250 hestekræfter af f.eks. på en tilkørselsrampe på motorvej.

Elektronikken er med til at forhindre hjulspin. Vi kørte kun bilen på knastørre veje, men vi kan forestille os, at den kan blive lidt urolig på våd vej, hvis man går hårdt til speederen.

Støjsvag under de fleste forhold

Maksimal acceleration ledsages af en dyb brummen fra udstødningen, men ellers er der ingen støj af betydning.

Alligevel er Ford Focus ST ikke vores førstevalg til en langtur. Affjedringen er nemlig benhård.

Det er sikkert fint på en racerbane, men lidt af en plage på motorvej, hvor bilen selv synes at opfinde ujævnheder, som ikke mærkes i mere normale biler. Også bytrafik bliver en hoppende affære.

Forsæderne fylder meget

Styretøjet reagerer på mindste bevægelse. Man skal nærmest bare tænke på at ændre kurs, så er det sket.

Det er en fornøjelse at arbejde med på snoede veje. Men bilen virker lidt mere klodset, når man skal vende på f.eks. en villavej. Den har en vendediameter på 12 meter, og det er 1 meter mere end f.eks. VW Golf og Opel Astra. Det mærkes.

LÆSOGSÅ

Trods den hårde affjedring hjælpes komforten på vej af et sæt fortrinlige Recaro-forstole.

Dejlige sæder, men de fylder

De støtter ganske enkelt perfekt. I testbilen var sæderne med læderbetræk. Vi vil foretrække stof, som er mere behageligt at sidde i. Passagerer på bagsædet vil muligvis hade Recaro-sæderne foran, for de fylder så meget, at de snupper en pæn del af den benplads ved bagsædet, som den normale Focus ellers har i pænt omfang.

Trods prisen på næsten en halv million kroner er udstyrsmængden i Ford Focus ST ikke overvældende.

Den er godt med, når det gælder traditionelt komfortudstyr, men mere avancerede sikkerhedsdetaljer, som f.eks. en automatisk nødbremse, koster ekstra. Nærmere bestemt 13.500 kroner for en ret omfattende pakke af sikkerhedsudstyr.

Kikset fartangivelse

Herunder ’skiltegenkendelse’, der affotograferer fartskilte, så man skulle få en hel præcis visning af gældende fartgrænse.

Det kan dog smutte. På en af vore første køreture viste den nemlig en fartgrænse på 100 km/t. på H.C. Andersens Boulevard i København, hvor kun det halve er tilladt.

Ford Focus ST er ikke alene på markedet for de hårdtpumpede familiebiler. Skoda Octavia RS har 220 hk. VW Golf GTI tilbyder op til 230 hk. Peugeot 308 GTI er på vej med 270 hk. Seat Leon kan levere 280 hk, og Honda Civic Type R kommer buldrende med 310 hk. Ford slår dog hele bundtet med den kommende Focus RS med 350 hk og firehjulstræk.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden