Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

TRADITIONEL. Helt ny, men alligevel velkendt. VW har ikke taget et stort designspring med den nye Passat.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Firmabilfavorit fra VW er forsigtigt fornyet

Nyeste udgave af VW Passat holder igen med den ydre fornyelse. Topmodellen har spændende udstyr, men mangler også noget.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sort. Stationcar. Stor dieselmotor. Automatgear.

Det er uden tvivl den optimale udformning af VW Passat, når firmabilister går på indkøb.

Og VW Passat sælges i høj grad til firmabilister og ikke i samme grad til de bilister, der kommer ind hos forhandlere med deres egne midler.

Prisen kryber over 500.000 kr.

De vil også skulle betale over 500.000 kroner for denne version af VW Passat, og det er nok over de flestes formåen.

Firmabilister slipper med en mere lempelig beskatningspris.

VW Passat er dyrere end konkurrenter som Ford Mondeo og Mazda 6, men er alligevel den mest solgt i sin klasse. I årets første halvår blev der solgt cirka 1.900 VW Passat herhjemme, mens Ford Mondeo kun kunne præstere omkring det halve.

Ny - uden at se ny ud

VW kan kunsten at sende en bil på markedet, hvor man ikke rigtigt kan se, at den er ny. Det gælder i høj grad også den seneste Passat. Jo, der er lidt skarpere linjer omkring lygterne, men bilens samlede udtryk har ikke ændret sig meget.

Det er det samme inde i kabinen, hvor man er hensat i en velkendt VW-atmosfære, men f.eks. hele instrumentgruppen er fornyet og moderniseret. Det er nemlig et digitalt arrangement, der giver en krystalklar visning under alle lysforhold.

Navigation lige i synsfeltet

Pladsen mellem de store instrumenter kan bruges til navigation, når man vælger at bruge 11.000 kroner på det. Det er en god placering lige i synsfeltet.

Man kan more sig over, at der er i alt tre ure til rådighed – ét centralt på midterkonsollen, ét i instrumenterne og ét i radioen. I testbilen gik de heldigvis synkront.

Her kører vi en model med højeste udstyrsniveau, Highline.

Det har nogle meget brugbare udstyrsdetaljer samt nogle helt uforståelige mangler.

I VW Passat skal man betale 1.400 kroner for usb-stik (standard i Kia Picanto til 95.000 kroner) og 10.000 kroner nøglefri adgang (standard i Mitsubishi Space Star til 115.000 kroner).

Blandt de fine detaljer i Highline-udstyret er led-lygter, som skulle være endnu bedre end xenonlys. Desuden har den en såkaldt adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til bilerne foran.

Fartpilot gør det hele selv

Vi testede fartpiloten på følgende vis: På motorvejen syd for København er der garanti for kø om eftermiddagen. Vi satte derfor fartpiloten til 110 km/t. og holdt så ellers foden fra bremsen, da køen dannede sig forude på motorvejen.

I sikker afstand fra de holdende biler bremser bilen først ret svagt og derefter kraftigt, da føreren ikke selv har tænkt sig at bremse.

Hastigheden i køen bevæger sig mellem 5 og 20 km/t., og fartpiloten sørger hele tiden for, at bilen kører med passende afstand til bilen foran.

Bilen kan standse helt op

Om nødvendigt standser vi helt op, og bilen sætter i gang af sig selv. Og når der er fri bane, er den hurtigt oppe på 110 km/t. igen. Helt af sig selv.

Den adaptive fartpilot fungerer bedst sammen med automatgear, som testbilen var udstyret med. Med manuelt gear kan bilen ikke selv standse op og sætte i gang af sig selv.

Enorm benplads bagi

Automatgearet af dobbeltkoblingstypen skifter perfekt mellem de seks gear, dieselmotoren med 150 hk har masser af kraftoverskud, og benpladsen på bagsædet er enorm.

Ved afdæmpet kørsel nåede vi omkring 20 km/l, hvilket må siges at være pænt for en så stor bil.

Affjedringen er tilpas komfortabel.

Styretøjet er næsten for letgående ved lav fart, men det strammer til ved motorvejstempo.

Altså masser af gode egenskaber, der nok skal fastholde VW Passats position som en eftertragtet firmabil.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden