Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

bilrudeautomatik. De færreste nye biler har en spærreordning, der stopper den automatiske bilrude, hvis en finger kommer i klemme.
Foto: FINN FRANDSEN

bilrudeautomatik. De færreste nye biler har en spærreordning, der stopper den automatiske bilrude, hvis en finger kommer i klemme.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Producenter sparer sikring mod klemte fingre i bilruder væk

De færreste biler har en funktion, der forhindrer, at fingre kommer i klemme.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilfabrikkerne er ivrige for at udstyre selv de billigste biler med elruder. De undlader dog ofte at montere en lille mekanisme, der kan forhindre, at fingre kommer i klemme, når elruden lukker.

Og det er ingen spøg at få fingrene i klemme i en elrude. En test hos den tyske bilistorganisation Adac viser, at en moderne elrude kan klippe en agurk over, når den lukker. Adac konstaterer, at stort set alle billige biler sælges uden den spærremekanisme, der vil stoppe elruden, hvis noget kommer i vejen.

I Danmark er det dog ikke børn, men voksne, der får fingrene i klemme.

Intet lovkrav om sikre elruder

Der er intet lovkrav om sådan en spærre på de mest simple elruder – altså den type, hvor ruden kun kører op, så længe, man holder fingeren på knappen. Elruder med en form for automatik, hvor de kører op efter blot et enkelt tryk på knappen, skal selve stoppe, hvis der kommer noget i klemme. De mest avancerede kører endda ned igen i den situation.

Adac påpeger, at situationen ud fra en sikkerhedsmæssig vinkel er ringere nu end ved en tilsvarende test i 2008. Adac mener, at det kun koster få cent, altså måske et par kroner, at indbygge den nødvendige sikkerhed, men alligevel er det noget, bilfabrikkerne sparer væk.

Adac har tjekket biler i forskellige klasser for at se, hvor mange, der har en sikring, der forhindrer klemte fingre.

Kun to sikre eksempler i mikroklassen

I mikroklassen har Adac kun fundet Hyundai i10 og Kia Picanto med sådan en spærremekanisme. Det kan dog være afhængig af udstyrsniveau, og der kan være forskel på de biler, der sælges i Danmark og Tyskland.

Andre mikrobiler som Citroën C1, Toyota Aygo, Peugeot 108, VW Up, Suzuki Celerio har ingen form for spærremekanisme i elruderne, påpeger Adac.

I miniklassen ser det lidt bedre ud. En række biler har en sikring i førersiden, men ikke i de andre døre. Det gælder f.eks. Mazda 2, Peugeot 208, Skoda Fabia, Suzuki Swift og Toyota Yaris.

Selv en kostbar bil som Mercedes E250 Coupe nøjes med sikring i begge fordøre, men ikke på bageste sideruder. Adac har blandt ca. 50 undersøgte biler ikke fundet en eneste, der har sikring af ruderne i både for- og bagdøre.

Ifølge Jens Lauritsen, der er overlæge på Ortopædkirurgisk Afdeling O på Odense Universitetshospital og tilknyttet Ulykkes Analyse Gruppen (UAG), har der ikke de seneste to et halvt år været tilfælde, hvor mindre børn er havnet på skadestuen efter at have fået fingrene klemt i en elbilrude.

»Det skyldes nok, at selv om det sikkert sker, ender de ikke på skadestuen. Bilen har en gummiliste øverst og i siderne i vinduesåbningen, som fordeler trykket på samme måde, som hvis man har en arbejdshandske på«, forklarer han.

De mennesker, der alligevel er endt på skadestuen efter at have fået klemt fingrene i en bilrude, er alle over 18 år. Det drejer sig ifølge statistikken om tre personer fra starten af 2013 og til i dag.

Ulykkes Analyse Gruppens statistik omfatter fem procent af landets befolkning. Omregnet på landsplan svarer det til, at cirka 60 mennesker har fået fingrene i klemme i en bilrude i den nævnte periode.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden