Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SÆRPRÆG. Den delvist elektriske VW Golf kan bl.a. kendes på fælgene og lygtedesignet foran.
Foto: Thomas Hjortshøj/VW

SÆRPRÆG. Den delvist elektriske VW Golf kan bl.a. kendes på fælgene og lygtedesignet foran.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Sæt din VW Golf til stikkontakten

Men VW Golf GTE er ikke en rendyrket elbil. Den har nemlig også en benzinmotor.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Udvalget er stort, når man skal vælge drivkraft til den nye VW Golf: benzin, diesel eller el. En ny version blander nu energiformerne, da VW Golf GTE kører på både el og benzin.

Ejeren fastsætter selv blandingsforholdet og bestemmer dermed også, hvor langt bilen skal køre på 1 liter benzin. Bilen er en såkaldt pluginhybrid, og batteriet kan lades op fra en stikkontakt. En normal hybridbil får kun den strøm, der skabes under kørslen.

VW Golf GTE har en benzinmotor på 1,4 liter og 150 hk samt en elmotor med 102 hk. Den samlede ydelse opgøres efter særlige udregninger til 204 hk. Dermed er Golf GTE næsten oppe på de samme kræfter som VW Golf GTI (maks. 230 hk). Forbrugstallet for VW Golf GTE er oplyst til 66,7 km/l, og det kan man faktisk godt opnå i hverdagen.

Det kræver bare, at man lader bilen hyppigt op, så den kan køre så meget som muligt på el.

Strøm til 50 kilometer

Vi modtog testbilen i fuldt opladet stand. Dermed skulle der være strøm til 50 kilometer, og det var vi tæt på at opnå i første forsøg. Det var med kørsel, der mest foregik i bytrafik.

I en elbil kan det være en mindre katastrofe, når batteriet løber tør for strøm, men selv uden strøm kører VW Golf GTE ubesværet videre. Så er det bare benzinmotoren, der tager over. Ved elkørsel kommer der kun en svag summen ude fra motorrummet. Benzinmotoren høres lidt tydeligere.

Egentlig kan man fint klare sig med de kræfter, elmotoren giver. Den tager nemlig maksimalt hårdt fat fra første omdrejning, og det giver overbevisende acceleration op til 50-60 km/t.

Det er usædvanligt at opleve en elbil, der skifter gear. Men det gør VW Golf GTE, der er udstyret med en sekstrins dobbeltkoblingsgearkasse.

Ofte har hybridbiler en trinløs automatgearkasse, der kan have svært ved at skabe et fornuftigt forhold mellem motorens omdrejninger og bilens fart. Det problem har VW Golf GTE ikke.

Der er flere indstillinger i samspillet mellem el og benzin, og vi nåede ikke at blive fortrolige med dem alle i løbet af de dage, vi havde bilen til test. Vi fik aldrig sat den til en stikkontakt, men under kørslen kommer der ret hurtigt strøm i batteriet. Så kan man have til f.eks. 6, 12 eller 20 kilometers ren elkørsel, og i den periode sparer man på benzinen.

Pyntet med blåt i kabinen

Styretøjet går let og er præcist under alle forhold. Affjedringen er tilpas komfortabel, men holder godt styr på bilens bevægelser.

Den gennemgående staffagefarve er blå, som er brugt lidt på samme måde som rødt i Golf GTI. Foran i Golf GTE sidder man i fine sportsstole med skotskternet mønster, som er et klassisk designtræk hos VW.

Stolene er perfekte og stjæler ikke alt for meget plads på bagsædet. Læderrat med blå syninger understreger den sportslige stil. Der følger pænt meget udstyr med, men ikke avanceret sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse. Den fås som ekstraudstyr til ca. 6.000 kroner.

Med en pris på ca. 426.000 kroner koster VW Golf GTE omtrent som en 2,0-liters dieselmodel med automatgear. VW Golf som ren elbil koster 285.000 kroner, og en Golf GTI med automatgear kommer op på en halv million.

Dermed placerer den nye pluginhybrid sig omtrent midt mellem andre lidt specielle Golf-versioner. Det kan være en hæmsko, at den ikke fås som stationcar. Kombinationen af praktiske egenskaber og god økonomi synes ellers at være oplagt, men sådan har VW endnu ikke tænkt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden