Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

FLEKSIBEL. Volvo V60 CC vil nok tilbringe mest tid på asfalt, men den har også visse evner i terræn.
Foto: Volvo

FLEKSIBEL. Volvo V60 CC vil nok tilbringe mest tid på asfalt, men den har også visse evner i terræn.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Ny Volvo går i lidt for lette terrænsko

Volvo V60 CC skal give indtryk af at være terrængående. Det er den dog kun i begrænset omfang.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er et element af snyd over Volvo V60 CC. Forkortelsen står for Cross Country, og sammen med de offroaderlignende pyntedetaljer rundt om på bilen skal det give indtryk af et terrængående køretøj. Men Volvo V60 CC er nok lige akkurat så terrængående, som kunderne ønsker det.

Med firehjulstræk, som er ekstraudstyr, vil den være i stand til at håndtere en fedtet svensk skovvej og pænt store snedynger, men så heller ikke mere. Den ekstra frihøjde på 6 centimeter betyder også, at bilen kan skræve over lidt større forhindringer end normalt.

Den er ikke terrængående på den rå måde som f.eks. en Land Rover, men det er heller ikke Volvoens mission at være sådan en bil. I stedet er Volvo V60 CC en blanding af luksus og noget lidt mere råt, og for det betaler man i dette tilfælde 717.000 kroner. Det er mange penge, og Volvoen har lidt svært ved at retfærdiggøre den høje pris.

Ikke meget benplads

Den er nemlig ikke specielt rummelig. Man sidder dog fortrinligt på forsæderne, hvor der er rigeligt med plads i længden, højden og bredden. Bagsædet imponerer ikke i samme grad og slet ikke, når man skeler til prisen. Der er mindre benplads end i biler som VW Passat, Ford Mondeo og Skoda Superb, og de koster betydelig mindre. Skoda Superb starter således ved 310.000 kroner. Men Volvo har heller aldrig forsøgt at være billigst.

I stedet har den høje sikkerhed været en trumf, men om en Volvo V60 er mere sikker end sine konkurrenter, skal vi ikke forsøge at vurdere. Men vi kan i hvert fald konstatere, at man føler sig godt beskyttet i en bil som denne Volvo V60 CC.

Den havde dog også en del ekstraudstyr på sikkerhedsfronten. F.eks. et bakkamera til 8.000 kroner, der nærmest kan kigge om hjørner. Et sted skulle vi bakke ud fra en p-plads, hvor der holdt en stor varevogn på højre side. Ergo var det svært at se, hvad der kom kørende fra den side. Der kom faktisk en bil, og alarmen i kameraet bippede, inden vi kunne se den.

Desuden havde testbilen en særlig sikkerhedspakke til 31.000 kroner med bl.a. radarstyret fartpilot og alarm mod andre biler i førerens blinde vinkel. Så optimal sikkerhed koster ekstra – også i en Volvo.

Desuden er der en god alarm, der advarer imod at køre for tæt på dem foran, og den er standard. Man får et antal orange lamper op i forruden, når det kniber lidt med afstanden, og det går over til en bippen, hvis man kommer endnu tættere på. Og en opbremsning, hvis føreren skulle overse, at bilen foran standser op.

Trods mange moderne detaljer trænger Volvo V60 efterhånden til en oprydning i kabinen. Den har fået nye instrumenter, og de er langt tydeligere end i den forrige udgave. Men midterkonsollen er en rodebutik med et hav af små knapper til radioen. Dem kunne der ryddes op i. Til gengæld er der dejligt store knapper til hele klimaafdelingen.

Høj og lidt urolig

Ombygningen til CC-versionen har ikke just gavnet Volvoens køreegenskaber. Den er højere end normalt, og det mærkes i svingene. Bilen forekommer også mere urolig end normalt på ujævn vej, hvor det høje karrosseri bevæger sig markant fra side til side. Firehjulstrækket har man ikke meget gavn af ved normal kørsel, og det koster 48.000 kroner ekstra og kan i øvrigt kun fås sammen med de største motorer.

Også sedanmodellen S60 fås med CC-udstyr og muligheden for firehjulstræk. Volvo er eneste bilmærke, der tilbyder sådan en højbenet sedan – i hvert fald i Europa. Volvo er dog ikke først med denne biltype. Der har tidligere været en tilsvarende Subaru Legacy Outback, der dog kun blev solgt i USA.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden