Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

NYFØDT. Borgward genopstår i helt ny skikkelse, kun navnet er bevaret. Det tekniske niveau siges at være helt i top.
Foto: Michael Probst/AP

NYFØDT. Borgward genopstår i helt ny skikkelse, kun navnet er bevaret. Det tekniske niveau siges at være helt i top.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilshow i Frankfurt: Prestigemærke tilbage 54 år efter konkurs

Det tyske bilmærke Borgward gik konkurs i 1961, men takket være kinesisk investering er de nu tilbage på markedet.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mærket gik konkurs i 1961, men viser nu en ny model på den igangværende bilmesse i Frankfurt. Vi taler om Borgward, et ret avanceret bilmærke, der var pioner med avancerede løsninger som automatgear og luftaffjedring allerede i 1950’erne.

Borgward blev ramt af så hård økonomisk modgang i begyndelsen af 1960’erne, at mærket måtte lukke i 1961. Men nu tager Borgward et tigerspring frem til nutiden og viser en bil, som ikke ser ringere ud end det, f.eks. BMW og Audi tilbyder. Genfødslen skyldes penge fra Kina. Lastbilmærket Foton har investeret kraftigt i Borgward. Derfor kunne Borgwards bestyrelsesformand, Ulrich Walker, sige følgende på bilmessen i Frankfurt:

Fabrik i Kina står klar

»Vi har en fabrik i Beijing, der er klar til at gå i gang. Inden længe bygger vi 500.000 biler om året, og vi kommer til Tyskland og andre lande i Europa i løbet af to år. Hvert år vil vi præsentere to nye modeller, heriblandt også sedanmodeller som supplement til den crossover, vi viser her i Frankfurt«.

Til sammenligning solgte Volvo 465.000 biler i 2014.

Ifølge specifikationerne kommer den nu præsenterede Borgward BX7 med en toliters turbobenzinmotor, der yder 224 hk. Det er fint til Kina, hvor kunderne gerne vil have masser af hestekræfter. De vil absolut ikke køre med dieselmotor, som vil være et ufravigeligt krav i Europa.

Går efter topkarakter

Tilsyneladende er Borgward uden partnere i den normale personvognsverden. De fleste komponenter er indkøbt hos underleverandører, som også sælger til andre fabrikanter.

Borgward går tilsyneladende efter det bedste. Mærket regner i hvert fald med at få topkarakter i crashtest hos Euro NCAP. Det får man i dag kun, hvis bilen i sig selv er ekstremt sikker, og desuden skal den være proppet med avanceret sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse. Den slags udstyr er på plads hos Borgward, der også lover et topniveau, når det gælder underholdningselektronik i bilen.

Designer er den 32-årige Benjamin Nawka, og han har ikke brugt stiltræk fra de gamle modeller i den nye Borgward. Kun mærkets karakteristiske rombe-formede logo er bevaret. Det samme er modelbetegnelsen TS, som i sin tid blev brugt på de hurtigste modeller.

Det er uvist, om der kommer dansk import af Borgward. Markedsanalytiker Jan Lang fra Bilbasen og eBay tror, at det bliver en svær opgave:

»I starten vil der være udsigt til sælge måske 50 biler om året, og det er ikke nok til at give grundlag for import til Danmark. Løsningen kunne måske være en fælles import for hele Skandinavien«, siger Jan Lang, der dog ikke kender Borgwards forretningsmodel i detaljer.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden