Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mini har efterhånden vokset sig til en Maxi

Den originale Morris Mini målet 3,05 meter. Nyeste Mini Clubman måler 4,25 meter.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Navnet er lidt snyd. Den nyeste Mini burde hedde Maxi – den er nemlig blevet rigtig stor.

Vokseværket ses i Mini Clubman, der måler 4,25 meter, mens den originale Morris Mini holdt sig på beskedne 3,05 meter. Det er gået samme vej med vægten. Morris Mini vejede 600-700 kilo. Vægten på den nye Mini Clubman ligger mellem 1.300 og 1.395 kg, alt efter version.

Den originale Mini havde i øvrigt en storesøster, der hed Maxi. Der er vist ingen planer om at genoplive dette modelnavn.

LÆS OGSÅ

Politiken har prøvet den nye Mini Clubman på lande- og motorveje rundt om Stockholm. På de fleste af landeveje var der fartgrænser på 50 eller 70 km/t., så vi kom slet ikke i nærheden af at kunne slipper Cooper S-versionens 192 hestekræfter løs. Her havde vi sikkert klaret os fint med grundmodellens 102 hk, som kommer fra en trecylindret 1,5 liters benzinturbomotor.

Prisen starter ved 339.000 kroner

Billigste Mini Clubman koster 339.000 kroner. Cooper S koster 436.000 kroner, og det er meget let at bruge endnu 100.000 kroner på ekstraudstyr, som Mini tilbyder i næsten uoverskuelig mængde.

Mini Clubman har et særpræg: Bagklappen, der er delt i to fløjdøre, der svinger ud til hver side. Man skal huske, at højre dør skal åbnes først, og i trafikken bliver man irrieteret over midterstolpen, der næsten kan skjule en bagvedkørende bil. En motorcykel kan let blive dækket helt af stolpen. Fordele ved den delte bagklap kan vi egentlig ikke få øje på, bl.a. fordi dørene sjældent lukker i første smæk.

LÆS OGSÅ

Og så har den nye Mini Clubman noget, der ifølge Mini er en regulær verdensnyhed. Det er noget med en lampe, der blinker. Se den og andre finurlige detaljer i billedserien over artiklen.

Politiken var inviteret til Stockholm af Mini.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden