Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vokseværk. Den nye Volvo XC90 ser temmelig kompakt ud. Bag rattet opleves bilen noget større. Fotos: Volvo
Foto: Volvo

Vokseværk. Den nye Volvo XC90 ser temmelig kompakt ud. Bag rattet opleves bilen noget større. Fotos: Volvo

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Voldsom Volvo er praktisk, stilfuld og sikker

Den nye Volvo XC90 er både til det grove, det sjove, det stilfulde og det sikre. En fuldfed fornøjelse, som man da også får lov at betale for.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

5 meter lang, 2 meter bred og 1,8 meter høj – den nye XC90 er en voldsom Volvo med plads til en større familie eller et lille flyttelæs og træk på alle fire hjul, hvis terrænet kræver det.

Men den nyudviklede Volvo er ikke kun en praktisk SUV (sport utility vehicle). Den er også en elegant og fintfølende sag, der indretter sig efter omgivelserne og lystrer lette stryg med fingerspidserne på knapper og skærm.

XC90 er blandt de fem finalister, når Motorjournalisternes Klub Danmark sidst i november kårer årets bil 2016.

Bilen er spækket med funktioner, der skal gøre det sikrere at køre bil og være blød trafikant. Funktioner, der i en eller anden form kan blive standarder i fremtidens bilpark. Gerne til en lavere pris end testbilens, der står i 1.270.000 kroner – tilføjet ekstraudstyr for cirka 400.000 kroner ...

For eksempel kan man indstille fartpiloten til at følge den forankørende bils tempo ved alle hastigheder, og bilen holder sig også automatisk i sin vognbane. Nærmer man sig vejstriberne uden tilhørende aktivering af blinklyset, advarer et lydsignal og en let vibration i førersædet.

Yderligere assistance fås i form af en styreassistent, der diskret retter bilen ind på sporet i vognbanen. Første gang føles det grænseoverskridende, men hurtigt blev styreassistenten denne biltesters bedste ven på lande- og motorvejen.

Skiltegenkendelsen, der skal sikre overholdelse af færdselstavlernes påbud, er mindre vellykket. Systemet overser flere skilte og skilter så selv med en fejlagtig hastighedsbegrænsning.

Brems for fodgængere og cyklister

Mere sikkerhed: Bilen overvåger eventuelle modkørende, krydsende trafik, cyklister og fodgængere samt sørger for at dæmpe farten eller bremse helt op før en truende kollision. Den funktion fik vi – heldigvis – ikke afprøvet. Her må vi vente på Euro NCAP, der tester bilers kollisionssikkerhed. I første omgang har den nye Volvo XC90 fået topkarakter hos Euro NCAP, men de ekstra sikkerhedsfunktioner bliver først testet i 2016.

XC90 vejer over 2 tons, men føles ikke tung, når motoren med 225 hk tager fat. Man fornemmer stort set ikke, når automatgearet med 8 trin skifter – det foregår ganske harmonisk, og man bliver ikke utålmodig for selv at overtage den del af kørslen. Der er fire forskellige køreindstillinger at vælge imellem: den brændstoføkonomiske, den komfortable, den dynamiske og så decideret terrænkørsel – med hver sin indstilling af bl.a. acceleration, affjedring og styring.

Bag rattet har man fornøjelse af, at informationer om hastighed, aktuelle færdselstavler og navigation lyser diskret op nederst i forruden, hvor øjet kigger naturligt frem under kørslen. Så blikket behøver ikke at flakse rundt mellem skiver og infoskærm.

Som at sidde hjemme i sofaen, siger en passager anerkendende om den stort set støj- og vibrationsfri kørsel i XC90. Godt udsyn indgår i oplevelsen – man sidder højt placeret på alle rækker, og bagsædet er endda hævet en smule i forhold til forsædet af hensyn til udsigten.

Forskudte sæder sikrer udsyn

XC90 har syv sæder. De to bagerste trækker man op fra bagagerumsgulvet, og i modsætning til i mange andre syvsæders biler, er der plads til voksne deromme, hvis de individuelle stole på anden sæderække rykker lidt frem. De to bagerste sæderækker er forskudt i forhold til hinanden, nærmest som i et teater. Der er plads til en pæn portion bagage, selv når alle sæder er i brug. Og er bagageklappen for tung, kan man tilkøbe elektrisk hjælp som ekstraudstyr.

Volvo XC90 virker ikke påfaldende stor, når man betragter den udefra. Bag rattet fornemmer man til gengæld bilens voldsomme volumen, så vi ville ikke tøve med at anskaffe bakkamera og halvautomatisk parkeringshjælp. Også selv om den fejlagtigt tror, at man må parkere halvt oppe på fortovene i Københavns Kommune ...

De diminutive skønhedspletter får dog ikke lov til at skæmme det samlede billede: Volvo XC90 er et gedigent og gennemført køretøj – en fuldfed fornøjelse på fire hjul.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden