Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Michael Probst/AP /AP
Foto: Michael Probst/AP /AP

REKLAME. VW har ikke været bange for at slå på tromme for bilernes CO2-udslip. Dette billede er fra biludstillingen i Frankfurt i september i år.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Miljøskandale kan plage VW i årtier

VW lover at betale, hvis skandalen afføder højere ejerafgift for bilejerne.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er stadig mere tavshed end forklaringer fra VW’s side i de forskellige skandalesager om bilers brændstofforbrug og udslip af farlige stoffer, som koncernen har rodet sig ud i.

I nogle tilfælde kan ejere af biler fra VW, Seat, Skoda og Audi se frem til, at deres bliver dyrere i drift. Der er nemlig risiko for, at ejerafgiften vil stige på biler, hvor VW har fastsat et for lavt brændstofforbrug.

VW’s topchef, Mathias Müller, har dog lovet at betale de ekstra udgifter, der måtte opstå for ejerne. Regningen for ejerafgiften vil blive ved at komme i bilernes levetid. Det kan i mange tilfælde være 15-20 år.

VW’s problemer startede med NOx-skandalen i USA, der blev offentligt kendt 18. september. En særlig software betyder, at et stort antal biler kun opfylder kravene til udstødningens renhed, når de står i et testlaboratorium. I normal kørsel forurener de op til 40 gange mere.

Indtil videre har VW ikke meddelt, hvordan de vil rette op på diverse skandalesager. Vi giver her et overblik over situationen:

Den store NOx-skandale

VW har endnu ikke offentliggjort noget bud på, hvordan de vil rette op på den største af de skandaler, de er ramt af. 11 millioner dieselbiler kan være udstyret med en software, der giver en ren udstødning, når bilen holder i et testlaboratorium, men i normal trafik kan forureningen med NOx være op til 40 gange højere. I Danmark er 98.000 biler berørt, men ejerne har endnu ikke fået at vide, hvad der skal ske med bilerne.

Sagen omfatter dieselbiler fra VW, Audi, Seat og Skoda fra 2009-2015. De nyere biler kan muligvis nøjes med en opdatering af software, mens det kan blive nødvendigt at bygge nye motorkomponenter ind i de ældre biler. Det kan ændre på bilernes motorkraft og brændstoføkonomi.

Den danske importør siger, at man nærmer sig en løsning for de berørte biler:

»Vi forventer at få opdateringerne fra fabrikken sidst i denne måned. Dermed kan vi også i Danmark begynde at planlægge håndteringen mere konkret«, siger Søs Righolt, pressechef for Volkswagen Personbiler Danmark.

Den lidt mindre NOx-skandale

I USA er der afsløret endnu et snyderi med NOx-udslippet. I dette tilfælde drejer det sig om biler fra bl.a. Audi og Porsche med VW-koncernens 3,0 liters TDI-dieselmotor.

Disse biler har en anden software end dem fra den første NOx-skandale, men den kan åbenbart også give kunstigt lavt udslip af NOx under testforhold.

Volkswagen afviser, at der er svindlet, men har alligevel stoppet salget af Audi og Porsche med denne dieselmotor i USA. Der kører også biler med denne motor i Danmark.

Svindel med bilernes CO2-udslip

I en tredje sag har VW gjort 800.000 biler mere økonomiske, end de egentlig er. Det er sket ved, at VW har pyntet med op til 18 procent på måleresultaterne, som er fastlagt i en EU-norm. Det skriver bl.a. autobild.de. Snyderiet kan være sket ved, at en bil har opnået et testresultat på f.eks. 21 km/l, men så har VW i stedet valgt at oplyse et forbrugstal på f.eks. 25 km/l.

Hvis der bliver foretaget nye målinger af bilerne, kan det betyde, at ejerafgiften også i Danmark stiger. VW’s koncernchef Mathias Müller har i et brev til EU’s finansministre lovet, at VW vil betale den ekstra udgift, der måtte blive udløst af nye målinger. Det vil ske i hele bilens levetid, og det er derfor regninger, VW vil komme til at betale i de næste 15-20 år, som er en realistisk levetid for mange biler fra VW-koncernen. Denne sag kan VW ikke rette op på med opdateringer af software eller lignende

I Tyskland kan en bilhandel gå tilbage, hvis det faktiske forbrug ligger 10 procent over det oplyste. En tilsvarende regel findes ikke i Danmark.

De berørte biler er fra VW, Seat, Skoda og Audi. CO2-svindlen omfatter ca. 700.000 dieselbiler og 100.000 benzinbiler bygget mellem 2013 og 2015. Benzinbilerne har en 1,4 TSI ACT-motor med cylinderfrakobling, som betyder, at den under visse forhold kun kører på to ud af de fire cylindre.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Skoda har i sidste uge i en pressemeddelelse omtalt den nye Skoda Super Combi, som kan fås med denne motor, og Skoda skriver, at den har »en imponerende brændstoføkonomi«.

Den danske VW-importør, der også håndterer Skoda, er ikke helt glad for ordlyden:

»Formuleringen kan set i bakspejlet og med de informationer, vi har fået siden hen fra Volkswagen, virke upassende. Vi udsender en ny pressemeddelelse«, siger pressechef Søs Righolt.

Smidt ud af kåring

Da Jyllands-Posten for nylig skulle kåre ’Årets businessbil’, var der oprindelig fire biler fra VW-koncernen med i feltet: Audi A4, VW Touran, VW Passat og Skoda Superb. De blev udelukket fra den endelige afstemning, og det skete med henvisning til de uafklarede skandalesager. I stedet vandt Ford Mondeo.

Om et par uger skal Motorjournalisternes Klub Danmark vælge Årets bil i Danmark 2016. Her er Audi A4 med i finalefeltet.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden