Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Luftindtag. De store ventilationsribber forrest på Toyota Mirai sikrer ilt til energiproduktionen i brændselscellestakken inde i bunden af bilen.
Foto: PETER HOVE OLESEN

Luftindtag. De store ventilationsribber forrest på Toyota Mirai sikrer ilt til energiproduktionen i brændselscellestakken inde i bunden af bilen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Toyotas nye brintbil er lige ud ad landevejen

Udseendet og teknikken skiller sig ud, men Toyota Mirai er forbløffende almindelig at køre i.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Brintbil. Ordet smager lidt af rumfart, og indretningsstilen i Toyota Mirai spæder til med fornemmelsen af cockpit. Men ellers er man helt nede på jorden i Toyotas nye brintbil. Ikke kun på grund af dens lave tyngdepunkt, men også fordi bilen er såre enkel at betjene og køre i – som en elbil, hvor man ikke skal bakse med gear for at komme frem, men blot betræde speeder og bremse.

Faktisk er Mirai en elbil, der bare medbringer sit eget kraftværk i form af brændselsceller, der udvikler strøm til elmotoren af ilt fra luften og brint. Det hører man ikke meget til – bilen er tyst, når man tænder på power-knappen. Teknikken støjer heller ikke under kørslen, så både vind og underlag får lejlighed til at give lyd fra sig. Mirais aerodynamiske udseende forhindrer heller ikke, at man fornemmer vinden, og ujævnheder på vejen får lov at vibrere op gennem sæderne.

Rattet går let og livligt, men ellers er der ikke meget at brokke sig over i Toyota Mirai, der automatisk og galant placerer førersæde og rat brugervenligt, alt efter om man skal køre eller har brug for lidt plads til at stige ind og ud af bilen. Ruder, stolper og spejle er vinklet, så man har godt udsyn, og blinde vinkler får man hjælp til at overskue med bakkamera, parkeringssensor og advarselslys i sidespejlene.

Plads til fire

Mirai er en halvstor bil – næsten 5 meter lang. Lidt længere og højere end en Toyota Avensis, og ifølge Toyota skal vi ikke forvente at se brintbiler i de små bilklasser foreløbig. Teknikken vejer og fylder stadig en hel del, så her giver elbiler og hybridbiler bedre mening. Mirai er også en hybrid, da den er udstyret med et batteri, der genindvinder energi, når bilen bremser. Batteriet assisterer bilens elmotor ved bl.a. trillekørsel og under accelerationer. Man kommer ikke så lynhurtigt op i fart som i en elbil, men har rigelige kræfter til alle former for dansk normaltrafik.

Brintbilens eneste udslip er vanddamp. Cirka 8 liter vand, primært i form af damp, per 100 kilometer lukkes ud under bilens bagdel, og man kan tømme den helt for vand, inden man f.eks. kører ind i en garage, så den ikke står og drypper. Der er plads til to voksne bag i bilen, men ikke sæder og seler til flere. Til gengæld er der sædevarme, ventilation, kopholdere og en stor opbevaringsboks til rådighed deromme. Bagagerummet er bredt og ikke så dybt. Rummeligheden er som i en mere kompakt bilklasse, og det er ikke muligt at lægge bagsæderne ned og udvide kapaciteten.

Fart æder brint

Brintbil. Det lyder småeksplosivt at køre rundt med to tanke fulde af brint under tryk. Og utrygt, da den ellers letbetjente brintstation i Københavns Sydhavn giver bankende lyde fra sig, mens man fylder brint på bilen. Men hos Toyota Danmark afviser kundeservicechef René Mouritsen enhver grund til brintbekymring: Tankene er opbygget i tre lag – plast, kulfiber og glasfiber – og er testet i kollision, brand og med skud. Desuden er brint meget let og vil stige til vejrs i tilfælde af lækage.

3-5 minutter på tanken giver bilen en rækkevidde på cirka 500 km, hvilket trumfer samtlige elbiler på markedet, da de skal lade i længere tid og med enkelte undtagelser kører meget kortere på en opladning. Brint koster for tiden 8,56 kroner per 100 g, så en tankfuld løber op i knap 430 kroner. Infodisplayet øverst på midterkonsollen kan rapportere minutiøst om kørestil og brintforbrug. Her afsløres det også, at 130 km/t. sluger en hel del mere energi end 110 km/t.

Vi får bedømmelsen good steady driving efter en tur i bytrafik og på lande- og motorveje, men der er plads til forbedringer: »Hold farten stabil for mere økonomisk kørsel«, råder bilens computer. Den kan jo ikke vide, at vi følte os forpligtet til at teste indstillingen power mode, der bl.a. giver ekstra kræfter til acceleration, og ikke kun kørte i eco mode, der begrænser motorens udfoldelsesmuligheder.

Ved første øjekast forekommer Toyota Mirai mere anderledes, end den opleves. Den er forbløffende almindelig at køre i – på den gode måde.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden