Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OMSTRIDT. SsangYong Tivoli kommer til Danmark til foråret. Men måske kan bilmærket blive nødt til at skifte havn på modellen.
Foto: SsangYong

OMSTRIDT. SsangYong Tivoli kommer til Danmark til foråret. Men måske kan bilmærket blive nødt til at skifte havn på modellen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Tivoli vil forhindre at ny bil i Danmark hedder .... Tivoli

Koreanske SsangYong vender efter nogle års fravær tilbage til Danmark. Navnet på ny model udløser klagesag.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En ny bilmodel, der er på vej til Danmark, hedder Tivoli, men forlystelseshaven Tivoli vil forhindre, at bilen kommer på markedet herhjemme under det navn.

Det er det koreanske bilmærke SsangYong, der vil sælge modellen Tivoli fra foråret. Den samme model sælges allerede i bl.a. Storbritannien og Tyskland under Tivoli-navnet, men i Danmark har Tivoli i København indledt en juridisk proces for at forhindre, at bilen bliver solgt under det navn herhjemme:

»Vi betragter dette (lanceringen af bilen, red.) som en alvorlig krænkelse af Tivolis registrerede varemærke, der er beskyttet efter varemærkelovens bestemmelser om forbud mod anvendelse af varemærker, der indebærer en risiko for forveksling mellem allerede eksisterende varemærker og nye varemærker«, forklarer Tivolis presseafdeling i en mail til Politiken og siger desuden:

»Med andre ord er SsangYongs tiltag ikke noget, vi på nogen måde jubler over. Vi har derfor gjort indsigelser via Patent- og Varemærkestyrelsen, og så må sagen gå sin gang«. Tivoli afviste at lade sig interviewe af Politiken.

Importøren afventer sagen

Den danske importør af SsangYong er Nic. Christiansen Gruppen i Kolding, der også har importen af Hyundai. De to bilmærker er fra Sydkorea, men har ellers ikke noget med hinanden at gøre.

»Det forholder vi os selvfølgelig til. Fabrikken mener ikke, at der er noget at klage over. Det er jo ikke noget, vi har fundet på her i Kolding, og vi vil selvfølgelig forholde os til, hvordan love og regler er på det område. Jeg vil tro, at fabrikken mener at navnet er i orden, da det jo drejer sig om biler – altså en helt anden branche«, siger Jens Ibsen, direktionsassistent i Nic. Christiansen Gruppen. Han kan ikke afvise, at det kan blive nødvendigt at skifte navn på bilen, hvis sagen går importøren imod.

Tivoli har tidligere vundet sager mod firmaer, der ville opkalde produkter efter forlystelseshaven. I 2014 ramte det møbelfirmaet Montana, der i nogle år solgte en Verner Panton-stol under navnet Tivoli Stolen. Den sag blev afgjort i Højesteret, og Montana blev dømt til at betale to millioner kroner i erstatning til Tivoli for uberettiget brug af Tivolis navn.

I andre situationer har Tivoli indgået aftaler med andre firmaer om at bruge Tivoli-navnet i deres markedsføring. F.eks. har bilmærket Skoda markedsført en række specialmodeller med tilnavnet Tivoli.

I den billige ende

Navnekrigen vil dog ikke forhindre, at SsangYong kommer til Danmark til foråret. Mærket har været her før. I årene op til 2007 blev SsangYong solgt som ombygget camperbil. Salget af den slags biler sluttede brat med en afgiftsomlægning, der fjernede fidusen ved at udstyre bl.a. store firehjulstrækkere med camperudstyr. Indtil ændringen i 2007 kunne de sælges meget billigt.

Den nye SsangYong Tivoli – eller hvad den ender med at hedde i Danmark – havner i en populær bilklasse, nemlig de kompakte crossovers. Her skal den konkurrere med biler som Suzuki Vitara, Fiat 500 X og lign.

SsangYong Tivoli er en moderne konstruktion, der kan udstyres med masser af komfortudstyr. Det ser dog ud til, at avanceret sikkerhedsudstyr som automatisk nødbremse og vognbaneassistent ikke fås til bilen. Det fremgår i hvert fald ikke af udstyrslisterne på de biler, der sælges i bl.a. Storbritannien allerede nu.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ejet af indisk bilgigant

SsangYong Tivoli har motorkraft på 1,6 liter – en turboløs benzinmotor med 128 hk og en turbodiesel med 115 hk. SsangYong giver en garanti på 5 år eller 100.000 km. Flere modeller kan være på vej til Danmark, og det er allesammen i kategorien suv eller crossover. SsangYong bygger slet ikke almindelige personbiler. Firmaet ejes af den indiske bilgigant Mahindra, men har udelukkende fabrikker i Sydkorea.

I Storbritannien starter priserne for SsangYong Tivoli på 13.000 pund, og det vil svare til ca. 150.000 kroner i Danmark. Den danske importør tør dog ikke love, at bilen bliver så billig i Danmark. En oplagt konkurrent som Suzuki Vitara fås fra 192.000 kroner.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden