Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OPGRADERET. Opel Astra får efter den seneste Euro NCAP-test mere sikkerhedsudstyr i Danmark. Dog ikke i billigste udgave. Foto: FDM/Euro NCAP

OPGRADERET. Opel Astra får efter den seneste Euro NCAP-test mere sikkerhedsudstyr i Danmark. Dog ikke i billigste udgave. Foto: FDM/Euro NCAP

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

FDM: Bilproducenter springer over, hvor sikkerhedsgærdet er lavest

FDM kritiserer, at bilmærker kun installerer det mest nødvendige sikkerhedsudstyr.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Nye biler kan forekomme at være proppet med sikkerhedsudstyr, men de har faktisk kun lige det allermest nødvendige. Bilerne har ganske vist mere sikkerhedsudstyr, end loven kræver, men bilfabrikkerne har et helt andet fokus.

De stopper nemlig lige præcis det sikkerhedsudstyr i bilerne, som er nødvendigt for, at bilerne kan få topkarakter på 5 stjerner i sikkerhedstesten hos den uafhængige organisation Euro NCAP, hvor danske FDM deltager i arbejdet.

Det er den konklusion, FDM drager efter den sidste testrunde i år, der omfattede 15 biler. Mange af bilerne får topkarakter på 5 stjerner, men der er også én, der får den sjældent sete bundskraber på 2 stjerner. Det er Lancia Ypsilon, der ikke sælges i Danmark. Den dyre BMW Z4 cabriolet får 3 »matte« stjerner, som FDM udtrykker det.

»Det er tydeligt, at mange af bilproducenterne spekulerer i kun lige at putte nok af de nye sikkerhedssystemer i bilerne til at klemme sig op på de 5 stjerner«, siger Søren W. Rasmussen, der er FDM’s repræsentant i Euro NCAP.

Han nævner bl.a. den nye Renault Mégane, der kommer til Danmark til marts. Den får 5 stjerner. Som standard har den ikke automatisk nødbremse, som FDM anser for at være effektivt og nødvendigt stykke sikkerhedsudstyr. I stedet har den en fartbegrænser, som ikke gør så meget for sikkerheden, men som lige akkurat giver de point, der er nødvendige for at få topkarakteren i Euro NCAP-testen.

Bremser selv for holdende biler

En automatisk nødbremse betyder, at bilen selv bremser for f.eks. en holdende bil i bytrafik, selv om føreren ikke foretager sig noget. En fartbegrænser er en slags fartpilot, hvor man kan angive en hastighed, som bilen ikke umiddelbart overskrider. Hvis man vil køre hurtigere, skal man træde speederen helt i bund.

Den nylige sænkning af registreringsafgiften gør sikkerhedsudstyr billigere, men det får ingen afgørende forskel for bilkøberne, mener Søren W. Rasmussen:

»At noget sikkerhedsudstyr som tilvalg koster måske 12.000 kroner i stedet for 14.000 kroner får ikke nogen afgørende effekt. Det vil ikke være sådan, at folk strømmer ud for at købe sikkerhedsudstyr«, siger Søren W. Rasmussen. Han peger også på det uheldige i, at mange bilfabrikker kun sælger sikkerhedsudstyr i pakker sammen med f.eks. læderindtræk eller soltag.

»Fabrikkerne tænker, at hvis man vil have det ene, vil man sikkert også have det andet. FDM mener, at man skal kunne nøjes med at købe sikkerhedsudstyret alene«, siger Søren W. Rasmussen.

Opel opgraderer ny Astra

Den aktuelle Euro NCAP-test har fået et af de deltagende bilmærker til at oppe sig. Det gælder Opel, der opgraderer sikkerhedsudstyret på den nye Astra, så det kun er den billigste udgave, der ikke får automatisk nødbremse. FDM vurderer, at den billigste udgave stort set ikke bliver solgt i Danmark, og de er derfor godt tilfredse med Opels initiativ.

Opel Astra får 5 stjerner i testen, men kun for udgaverne med nødbremse. Billigste udgave vil få et lavere antal stjerner, men det er ikke fastlagt endnu. Ifølge Opel er det ikke teknisk muligt at udstyre billigste model med nødbremsen.

Ændringen betyder kun noget for udstyrstrin nr. 2, Enjoy, da de dyrere modeller allerede har nødbremse som standard. Den opgraderede Enjoy-version vil kunne fås lidt inde i 2016 til lidt under 220.000 kroner. Den stiger et par tusinder kroner i forhold til den nuværende pris, oplyser Opel.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Næste år kommer der yderligere en stramning af karaktererne i Euro NCAP-testen, så det bliver sværere at opnå de 5 stjerner. Det øger også forvirringen for bilkøberne, da det bliver sværere at sammenligne nytestede biler med de biler, der er testet for flere år siden.

Det bliver heller ikke nemmere af, at den samme bil i forskellige versioner kan have enten 3 eller 5 stjerner. Biler med 3 stjerner kan være sikre nok i en kollision, men de kan mangle noget af det udstyr, der forhindrer, at ulykken overhovedet sker.

»Hvis man overvejer at købe en bil med 3 stjerner, bør man studere testresultatet fra Euro NCAP nøje. Herefter kan man så vurdere, om man kan tilkøbe noget udstyr, der højner sikkerheden«, siger Søren W. Rasmussen.

Se den aktuelle Euro NCAP-test her.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden