Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

OMFATTENDE. De to årbøger dækker bilmarkedet på her sin side.

OMFATTENDE. De to årbøger dækker bilmarkedet på her sin side.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilårbøger lider af forkerte priser fra første dag

Årbøger kunne ikke forudse, at regeringen ville sænke registreringsafgiften. Derfor er mange priser i to bilårbøger forkerte.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er lidt uheldigt for to bilårbøger, at de udkom samtidig med regeringens udspil om lavere registreringsafgift. Det betyder nemlig, at priserne på langt de fleste af bilerne i årbøgerne er for høje.

Det slår dog ikke redaktøren af årbøgerne ud:

»Det er selvfølgelig lidt uheldigt med afgiftsnedsættelsen, men priserne kan stadig bruges. Det indbyrdes prisforhold ændrer sig ikke, selv om afgiften er sat ned. Hvis en Ferrari i bogen er dyrere end en Porsche, vil den fortsat være det efter afgiftsomlægningen. Man kan som en tommelfingerregel sige, at priserne på biler over cirka 160.000 kroner er faldet med 6-8 procent«, siger redaktør Peter Henneberg.

LÆS OGSÅ

Der er som sagt tale om to årbøger fra samme forlag. Dybest set handler de om det samme, nemlig biler, men der er alligevel forskel på ’Årets biler 2016’ og ’Bil Revyen 2016’.

Klassiker siden 1959

Den sidstnævnte er klassikeren, der er udkommet siden 1959, og det er den, man skal tage, hvis man især er interesseret i den mere fornuftsprægede del af bilmarkedet. ’Årets biler 2016’ giver mere plads til drømmebilerne. Begge årbøger har dog Alfa Romeo Giulia på forsiden.

En forholdsvis grundig gennembladning af begge årbøger afslører ingen forkerte eller ombyttede billeder. Om de mange data på bilerne er korrekte, er umuligt at kontrollere. Der er en del blanke felter, især når det gælder luftmodstanden, målt i Cw, også for biler som Ford Mondeo, der har været på markedet i længere tid.

Sært nok er det kun ’Årets biler 2016’, der bringer antallet af stjerner i Euro NCAP sikkerhedstest. Det er en karakter, som den almindelige forbruger har svært ved at bruge til noget. Kriterierne for at uddele stjernerne ændres hyppigt, og derfor skal man vide, hvilket år de er uddelt. I nogle tilfælde kan en ny firestjernet bil nemlig være mere sikker end en ældre femstjernet bil.

LÆS OGSÅ

En aktuel sag er gået hen over hovedet på dem, der har skrevet årbøgerne. Under de mange omtaler af diverse VW-modeller optræder ordet ’miljøskandale’ ikke en eneste gang. Det kunne man måske have forventet, for når man om nogle år tænker tilbage til bilåret 2015, er det nok lige præcis dét, man husker året for.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden