Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Overklassens Jaguar er blevet mere folkelig

Jaguar bevæger sig med sin nyeste model lidt nedad i pris. Den nye Jaguar XE fås fra 512.000 kroner.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sådan rigtig billig bliver en Jaguar nok aldrig, men nyeste version ligger dog trods alt tættere på en halv end på en hel million kroner. Derfor kan man tale om Jaguar XE som en slags ’folkemodel’, men helt folkelig bliver den nok aldrig i Danmark.

Indtil videre i år er der indregistreret 61 stk. Jaguar XE i Danmark. Konkurrenterne til Jaguar XE er bl.a. Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Måske kan Jaguar nyde lidt godt af den aktuelle dieselskandale hos VW, der også omfatter Audi, men Jaguar mangler en model, inden de for alvor kan gøre sig gældende: en stationcar.

Det vides ikke, om Jaguar XE vil komme i sådan en udgave.

Træ er et tilvalg

Jaguar XE fremstår derfor som en klassisk 4-dørs sedan. Typisk for Jaguar ser den lang og lav ud. Det går lidt ud over pladsen på bagsædet, som aldrig har været et stærkt punkt hos Jaguar. Førersædet er det vigtigste, og her sidder man upåklageligt.

I gamle dage var der masser af træ på instrumentpanelet på en Jaguar. Det var der ikke noget af i testbilen, men fem forskellige trælister kan fås som ekstraudstyr. Og der er 11 slags læder at vælge imellem, så selv den billigste Jaguar kan i et vist omfang skræddersys til kundens ønsker. Læder er dog ekstraudstyr.

De to store instrumenter sidder fint foran føreren, men de kunne være bedre oplyst. Når det er halvmørkt, er det svært at aflæse dem. Mange funktioner er lagt ind i den store skærm i midterkonsollen, og det kræver nogen tilvænning at finde rundt i det hele. Men der skal lyde stor ros til Jaguar for kopholderne. De kan faktisk holde på en kop eller en flaske, og det skyldes nogle små luftpuder, der klemmer på siden af flasken eller koppen, som derfor står godt fast under kørslen.

På bagsædet kan man føle sig en smule klemt. Benpladsen er kun lige tilstrækkelig til voksne, og der er ikke meget udsigt gennem de små ruder. Bagagerummet har en ret lille åbning, selv om det samlede rumfang ikke fejler noget.

Grovkornet dieselmotor

Her kører vi med dieselmotor. Det er Jaguars egen konstruktion, og den er på 2,0 liter og 180 hk. Første indtryk ved en koldstart er ikke for godt. Den 4-cylindrede motor skramler højlydt i tomgang og ved kørsel i de lave gear. Støjniveauet falder, når bilen er oppe i fart, men ved hver eneste standsning bliver man mindet om motorens lidt grove karakter. Stop-start-systemet sender nemlig et slag gennem hele bilen, når motoren går i gang. Vi slog derfor systemet fra, fordi det var for irriterende at køre med.

Gearvælgeren er Jaguars særlige design, som er en drejeknap. Den bliver vi aldrig helt gode venner med. Vi foretrækker en traditionel gearvælger, man vipper frem eller tilbage. Med denne motor med 180 hestekræfter er 8-trins automatgear eneste mulighed. Det skifter nærmest umærkeligt mellem de højere gear. Den svagere version af 2,0-motoren med 163 hestekræfter kan fås med 6-trins manuelt gear.

Ude på de åbne landeveje er Jaguar XE en fornøjelse at tumle. Styretøjet er præcist og reagerer meget hurtigt. Denne version er en R-Sport, der har en lidt strammere undervogn end f.eks. Prestige-versionen. På motorvej mindes man om samtlige ujævnheder, når man har valgt den sportslige undervogn.

Et spændende alternativ

Vi kan konkludere, at Jaguar XE er en spændende nyhed blandt de dyrere firmabiler. Den driver dog nok hverken Audi, BMW, Volvo eller Mercedes ud af markedet.

I skemaet kan man se, at den prøvekørte Jaguar XE R-Sport er dyrere end de nævnte konkurrenter. De har ikke samme udstyrsmængde som Jaguaren.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden