Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

SKANDALESAG. Nye biler står klar i udleveringscentret i VW's hovedkvarter i Wolfsburg. Salget i flere lande er dykket som følge af skandalesagerne.
Foto: Michael Sohn/AP/AP

SKANDALESAG. Nye biler står klar i udleveringscentret i VW's hovedkvarter i Wolfsburg. Salget i flere lande er dykket som følge af skandalesagerne.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En af VW's skandalesager er næsten helt forsvundet

På et tidspunkt indrømmede VW CO2-fusk med 800.000 biler. Nu er antallet meget mindre.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilgiganten VW ser nu ud til at slippe for en af de skandalesager, der ellers kunne have bidraget til at tvinge koncernen i knæ.

VW indrømmede for nogen tid siden, at der var fusket med CO2-målinger på 800.000 biler. Det betød, at de ikke kørte så langt på literen, som fabrikken ellers havde lovet. Denne sag omfattede biler fra VW selv, men også Audi, Seat og Skoda.

Nu kan VW så lidt overraskende meddele, at de forkerte målinger kun omfatter ca. 30.000 biler. Det svarer til ca. 0,5 procent af VW-koncernens samlede produktion. I Danmark er fire modeller berørt, alle af 2016-årgang (se dem i faktaboksen). Det meddeler den danske VW-importør i en pressemeddelelse.

Udgifter i hele bilens levetid

Denne CO2-sag kunne været blevet meget kostbar for VW. Koncernen har nemlig lovet at betale alle de ekstraomkostninger, de forkerte målinger kunne udløse. Det kunne have betydet, at VW skulle have betalt en evt. forhøjet ejerafgift i resten af bilens levetid. Det kan stadig blive aktuelt for de modeller, der rent faktisk er fusket med.

I Danmark har skandalesagerne tilsyneladende ikke berørt salget så meget. Det ser værre ud for VW i andre lande. I USA er salget dykket med 25 procent, og i Storbritannien er salget faldet med 20 procent de seneste måneder.

VW skal dog stadig have foretaget opdateringer af i alt 11 millioner biler på verdensplan. De er ramt af den oprindelige miljøskandale, der brød ud 18. september. Her er der fusket med målingerne af bilernes NOX-udslip, så bilerne forurener mere ude i trafikken end i et testlaboratorium.

Der er præsenteret en teknisk løsning fra VW’s side på NOX-skandalen, men VW er endnu ikke gået i gang med opdateringsarbejdet.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden