Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Mercedes viser luksus med en snert af terræn

Mercedes GLC er bygget, så den skulle kunne håndtere en vis grad af terrænkørsel. Men det bliver næppe dens primære formål.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vis Mercedes en niche på bilmarkedet, og de bygger en bil, der passer til den. Det gælder ikke mindst biler med offroaderpræg.

En af de nyeste er GLC, og navnet afslører, at den er beslægtet med C-klassen. Forgængeren hed GLK, og det er lige før, man kan sige, at K’et stod for ’kantet’. I den nye version er formerne blødt mere op. Billigste version koster 710.000 kroner.

G’et i modelnavnet siger ’Gelände’, altså det tyske ord for terræn, og det er ikke skudt helt ved siden af i denne model. Den har altid firehjulstræk, men vi tvivler på, at ret mange vil styre de nydelige alufælge ud i hårdt terræn. Firehjulstrækket og en god frihøjde vil give fornuftige terrænevner.

Der er også nogle plastskjolde hist og her, der skal illudere at give beskyttelse mod knubs ude i terrænet.

På alle former for asfalt giver bilen suveræn komfort. Man fornemmer, at undervognen er bygget til at tage imod større og mindre slag, og man glider ubesværet hen over diverse huller i asfalten.

Fint forarbejdet kabine

Kabinen er mere præget af luksus end af den rå terrænstil. Der er fine materialer alle vegne, og der er kælet for de små detaljer som f.eks. dørhåndtag og luftdyser.

Testbilen var også lidt finere end normalt, da den havde ekstraudstyr for 380.000 kroner. Læderindtræk er dog standard, men der var bl.a. pyntet op med lister i sort asketræ.

Men de mange små detaljer i kabinen tåler også et nærmere eftersyn, f.eks. de fint forarbejdede luftdyser, håndtagene i dørene og rækken af trykknapper i midterkonsollen. De kan være lidt svære at skelne fra hinanden, men de er udført i det fineste håndværk.

Vi ønsker os, at Mercedes snart dropper den hårdt belastede kontaktarm på venstre side af rattet. Den betjener både blinklys, viskere og sprinkler for og bag samt opblænding til fjernlys. Vi har efterhånden prøvekørt et større antal Mercedes-biler, men vi kommer tit til at blinke med fjernlyset, når vi vil sprøjte sprinklervæske op på forruden.

Det er også den eneste kikser i indretningen. Der er meget udstyr at betjene, men Mercedes har sorteret godt i funktionerne, så man ikke skal lede så meget efter de ting, man bruger regelmæssigt. Det er f.eks. varme og ventilation, der betjenes med en række knapper og ikke via en skærmmenu.

Velopdragent automatgear

Vi kører her med en 4-cylindret turbodieselmotor på 2,1 liter og 204 hk. Den motor har vi tidligere oplevet som ret støjende i andre modeller, men Mercedes har fået fjernet stort set al støjen. Dermed har bilen en motor, der trækker energisk, men ikke direkte eksplosivt. Motoren skal også slæbe på 1.850 kg, og det tager lige toppen af temperamentet.

Alle versioner af Mercedes GLC, der sælges i Danmark, har 9-trins automatgear. Med så mange gear har motoren mulighed for altid at arbejde i sit optimale omdrejningsområde, og det burde gavne økonomien. Vi har tidligere kørt i Jeep Cherokee og Land Rover Discovery Sport med 9-trins automatgear, og de havde begge to problemer med at tæmme de mange gear. Her i Mercedes GLC arbejder gearkassen helt perfekt – den lider f.eks. ikke af den evindelige skiften op og ned på motorvej, som det var tilfældet i Jeep Cherokee.

Men hvad skal vi med Mercedes GLC? Tja, måske kan man lide den højbenede stil, men hvis man bare vil have en lækker Mercedes, kunne man lige så godt lede længere nede i modelrækkerne og spare et par hundrede tusinde kroner. Og hvis man virkelig har brug for en terrænduelig offroader, skal man nok gå et helt andet sted hen.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden