Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Finn Frandsen
Foto: Finn Frandsen

KONTROL. Bilens forrude kan give en regning efter leasinperioden. Ved store skader skal ruden udskiftes, og det kan koste 10.000 kroner.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Buler og ridser ødelægger regnestykket for billeasing

Udgiften ved en leaset bil ligger fast fra starten. Men der kan komme en regning, når bilen afleveres igen.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Buler og ridser i bilen kan give en ekstra regning, der gør det dyrere end ventet at have en privatleaset bil. Og små skader kan udløse en stor regning. F.eks. hvis forruden får et stenslag, der ikke kan repareres, kan det koste over 10.000 kroner at få sat en ny rude i bilen.

Det er FDM, der har kigget på de ekstraregninger, der dukker op efter f.eks. en tre års leasingperiode. Her skal bilen gå tilbage til forhandleren, og den skal ikke nødvendigvis stå i noget, der minder om fabriksny tilstand. Men hvis skaderne er for alvorlige, hæfter leasingkunden selv for dem.

Regning på ca. 4.200 kroner

FDM har beregnet, at biler med skader i gennemsnit udløser en regning på ca. 4.200 kroner, og dermed forsvinder lidt af den største fordel ved privatleasing – nemlig, at man ved helt præcist, hvad ’ejerskabet’af bilen kommer til at koste.

»Det er naturligvis ærgerlige penge. Set over en leasingperiode på tre år svarer beløbet dog ikke til mere end godt 100 kroner per måned og altså kun, hvis der er skader på bilen. Sørger man for at holde bilen og aflevere den i ren og pæn stand, bør det ikke være noget, der afskrækker folk fra at privatlease en bil«, siger afdelingschef i FDM, Per Alkestrup, i en pressemeddelelse. .

FDM’s testcentre tjekker hvert år ca. 3.000 biler, inden de returneres til forhandleren efter leasingperioden. FDM konkluderer, at mere end hver anden bil har så alvorlige skader, at det udløser en regning på flere tusinde kroner til leasingkunden.

Det er især ridser og lakskader på bilens kofangere og fælge samt stenslag på ruderne og småbuler i karrosseriet, de såkaldte ’bilka-buler’, der er årsag til de ekstra regninger, skriver FDM i en pressemeddelelse.

Leasingkunden kan gøre en del selv for at undgå en regning, når bilen afleveres Helt banalt kan man sørge for at vaske bilen, støvsuge kabinen og rense sæderne. FDM råder også til, at man tjekker, om ens egen forsikring kan betale for udbedringen af ridser og småbuler, der kan være omfattet af en friskadeordning. Man skal dog nok ikke begynde at reparere på bilen uden leasingfirmaets accept.

FDM peger også på, at det er vigtigt at overholde serviceterminerne på den leasede bil. Ellers kan man også få en regning af den årsag.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden