Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

TVILLING. Renault Kadjar har en nær slægtning, nemlig Nissan Qashqai. Det er kun småting, der adskiller de to biler Foto: Renault

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Test af ny Renault: Fransk version af en salgssucces

Renault Kadjar er baseret på succesbilen Nissan Qashqai. På ét punkt er den franske version bedst.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er to biler på markedet, der er næsten ens. De har begge et lidt sært modelnavn, men trods deres store lighed er der også forskelle, som gør, at man bør kigge grundigt på dem begge, inden man træffer sit valg om at købe den ene eller den anden.

Vi taler om Nissan Qashqai og Renault Kadjar. De to bilmærker arbejder sammen i en tæt alliance, og det er disse to biler et resultat af. De deler teknik og en del af designet. Nissan Qashqai er en etableret succes, der er inde i sin anden modelgeneration, mens Renault Kadjar kun har været fremme i et par måneder. I november blev der solgt 267 Nissan Qashqai i Danmark mod 131 Renault Kadjar. Nissan har godt fat i markedet for erhvervsleasing, og her skal Renault kæmpe for at gøre sig gældende.

Umiddelbart ser Nissan Qashqai også ud til at have størst appel. Den fås i 29 varianter, hvor Renault Kadjar nøjes med 11. Qashqai kan fås med automatgear til benzinmotor – det kan Kadjar ikke. Begge biler kan fås med firehjulstræk til den største dieselmotor med 130 hk.

Mere skub i benzinmotoren

Her har vi fat i en Renault Kadjar med en 1,2-liters 4-cylindret turbobenzinmotor med 130 hk. Den har et forspring i forhold til den tilsvarende Nissan Qashqai, der må nøjes med 115 hk. De ekstra 15 hestekræfter gør en mærkbar forskel. Da vi prøvekørte Nissan Qashqai med den lidt svagere benzinmotor, savnede vi kræfter på motorvej. Ved 110 km/t. i 6. gear noterede vi en acceleration, der nærmest ikke kunne mærkes.

Her har Renault Kadjar lige det overskud, der gør motorvejskørsel mere afslappet. Det kan dog stadig blive nødvendigt at gå ned i både 5. og 4. gear, når der skal skrues op for tempoet. Gearskiftet er glimrende – det går hurtigt og præcist. Forbrugstallet siger 17,9 km/l. Vi har ikke tjekket det, men erfaringen siger os, at man nok ikke skal regne med meget mere end 14-15 km/l ved blandet kørsel.

Franske bilmærker har traditionelt ry for god komfort, og det gælder også Renault Kadjar. Den sluger uden problemer de værste huller i asfalten, men den er ikke så blød, at man føler sig hensat til en gyngestol. Bilen kører fint ligeud på motorvej, også i kraftigt blæsevejr.

Svær at overskue

I bytrafik skal man vænne sig til, at bilen er svær at overskue. Især skråt bagud, hvor udsynet nærmest er lig nul. Et bakkamera ville være en stor hjælp, men det fås ikke til benzinmodellen – kun til de dyreste udgaver med dieselmotor. Hvis man partout vil have et bakkamera, kommer bilen til at koste i alt 388.000 kroner. Benzinmodellen kan udstyres med parkeringssensorer for og bag, der advarer med biplyde, hvis man er for tæt på forhindringer. Nogle gange var det dog også en ret overflødig alarm – vi oplevede flere gange en lystig bippen, når vi holdt med snuden op mod en 3-4 centimeter høj kantsten.

Testbilen var med højeste udstyrsniveau, Zen, som koster 30.000 kroner mere end Life. De penge kan man overveje at spare, for man får ikke ret meget mere end alufælge og klimaanlæg i stedet for et lidt mere simpelt airconditionanlæg.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Men desværre kan man ikke tage den billigste Life-version og bruge pengene på noget af Renaults fine ekstraudstyr. Det fås nemlig kun til Zen-versionen, og det er f.eks. ting som automatisk nødbremse til 5.000 kroner og et stort infotainmentsystem med bl.a. navigation, dab-radio og Bluetooth til 15.000 kroner.

Det er nødvendigt at studere detaljerne for både Renault Kadjar og Nissan Qashqai, før man kan træffe det bedste valg mellem de to. Nissan tilbyder et års længere garanti, mens der er mere skud i benzinmotoren i den version, Renault anvender.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden