Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Anders Rye Skjoldjensen
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

DUEL. Det er stadig en tysk VW, der er den mest solgte bil i Danmark, men en fransk Peugeot er lige i haserne på den.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilsalget i 2015: Franskmand tæt på at snuppe tronen fra tysker

Peugeot 208 har bevæget sig op i salgstal, mens VW Up falder. Tesla sluttede året med rekordsalg.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Danskerne holder stadig fast i VW Up som deres mest foretrukne bil, men den tager sejren i bilsalget 2015 med et minimalt forspring over nr. 2, som er Peugeot 208. Der er nemlig kun 10 solgte biler, der skiller de to.

Det viser tallene for det samlede bilsalg i 2015. Opgørelsen kommer fra De Danske Bilimportører, og den viser et samlet rekordtal på 207.717. Så mange nye biler er der aldrig solgt i Danmark i et kalenderår, anfører organisationen, og det er en stigning på 10 procent i forhold til 2014.

VW Up opnåede et salg på 7.955 eksemplarer i 2015. Det er et markant fald i forhold til 2014, hvor den nåede op på 10.106 stk. Det kunne næsten se ud til, at de købere, der har fravalgt VW Up, i stedet er gået over til Peugeot 208. Den fremviser en stigning, der er tæt på at være samme tal som VW Ups nedgang. Peugeot 208 blev i 2015 solgt i 7.945 stk. – i 2014 var det 5.702.

Ærgrer I jer over, at I ikke fik solgt eller leaset 11 mere, så I kunne have vippet VW Up væk fra 1-pladsen, spørger vi Hanne Langsig Sørensen, PR-manager hos Peugeot Danmark.

»Det ville selvfølgelig have været prikken over i´et. Men vi kan kun være tilfredse med 2015, hvor vi fik et rekordsalg for os på 21.055 biler«.

RYE SKJOLDJENSEN ANDERS
Foto: RYE SKJOLDJENSEN ANDERS

Salgstallene for disse to biler viser, at danskerne er lidt på vej væk fra mikrobilerne og over i lidt større modeller. Administrerende direktør Gunni Mikkelsen hos De Danske Bilimportører siger:

»Vi tror ikke, at danskerne reelt ønsker sig mindre biler end i vores nabolande. Det er alene et spørgsmål om, at vi har markante og høje bilafgifter, og at disse afgifter virker forvridende på valget mellem mikrobiler og familiebiler«.

Der er fire biler fra mikroklassen blandt de 10 mest solgte biler i 2015: VW Up, Toyota Aygo, Peugeot 108 og Kia Picanto.

Tallene viser også, at VW’s miljøskandaler ikke gav noget synderligt fald for modellerne Polo og Golf. Til sammen blev de solgt i 9.379 stk., og det er ca. 300 færre end året før.

Tesla sluttede året i topform

Den bil, der kom ud stærkest ud af 2015, var elbilen Tesla Model S. Den blev den mest solgte bil i december med 1.248 stk. For hele 2015 blev salgstallet 2.736 stk.

»Det store salg af Tesla er nok drevet af udsigten til, at elbiler ikke længere er afgiftsfritagede fra januar 2016«, lyder vurderingen fra direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.

Vækst blandt suv-bilerne

En anden klasse med pæn vækst er suv-bilerne, som står for et salg på ca. 13.000 biler, og denne klasse er steget med 2,5 procent. Her har De Danske Bilimportører dog en lettere uforståelig inddeling af bilerne, for Nissan Qashqai, der mange steder opfattes som en suv-biler, hører i statistikken til i den lille mellemklasse sammen med bl.a. VW Golf.

Nissan Qashqais søsterbil, Renault Kadjar, er derimod opført som en suv. Hvis Nissan Qashqai blev talt med i suv-klassen, ville den med et salg på 3.539 være en klar nr. 1. I stedet går den ære til Suzuki Vitara med et salg på 1.744 biler.

I faktaboksen viser vi top-5 salget i udvalgte klasser:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden