Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

skurmp. Den nye Opel Astra er blevet lidt kortere end før, men har mere benplads på bagsædet.
Foto: Allan Graubæk

skurmp. Den nye Opel Astra er blevet lidt kortere end før, men har mere benplads på bagsædet.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Opels oversete familiebil står nu stærkere

Den nye Opel Astra er blevet mere rummelig, og den nyder godt af en ny og energisk trecylindret benzinmotor.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

For hver gang der sælges en Opel Astra i Danmark, ryger der fem eksemplarer af Peugeot 308 ud til kunderne. Sådan var det danske bilsalg sidste år, og styrkeforholdet var måske meget retfærdigt, for den Opel Astra, der nu kan omtales som ’den forrige’, var ikke helt vellykket.

Den fik fra begyndelsen i 2009 kritik for at være for tung og for at mangle benplads på bagsædet. Nu har Opel gjort den nye Astra lettere og lidt kortere, men alligevel har den bedre plads på bagsædet.

Et andet plus er en ny trecylindret benzinturbomotor på 1,0 liter, der passer perfekt til bilen. Så hvis Opel Astra fortsætter med at hensygne et stykke nede i salgslisterne, er det ikke bilens skyld.

I første omgang fås Opel Astra udelukkende som femdørs hatchback. Det kræver kun et hurtigt kig i kabinen for at fastslå, at her er foretaget en større oprydning i forhold til forgængeren. Den forrige model havde en midterkonsol med et utal af små knapper, som det var svært at få overblik over.

Nu har Opel hældt en del funktioner ind i en skærm på midterkonsollen, men varme og ventilation betjenes stadig med traditionelle knapper. Det er bekvemt og let af finde ud af. Instrumenterne er ikke helt så tydelige som hos f.eks. VW og Hyundai.

Her har vi fat i Enjoy-versionen, som med en pris på 216.000 kroner er cirka 22.000 kroner dyrere end basisversionen, Essentia. Den billigste udgave har fornuftigt udstyr med bl.a. aircondition, elruder og radio, og den er dermed også en overvejelse værd.

Sikkerheden er netop forøget i Enjoy-versionen, da den har fået tilføjet automatisk nødbremse, som ikke kan fås til den billigste Essentia-model. Nødbremsen var i forvejen standard på de dyreste versioner, Dynamic og Innovation.

Lygterne tænker selv

Det kan også gavne sikkerheden, at Opel tilbyder avancerede forlygter af en type, man hidtil kun har set i dyre luksusbiler som f.eks. Audi A8 til 1,5 millioner kroner. Det er de såkaldte led matrix-lygter, som koster 15.000 kroner ekstra. De giver et ekstremt klart lys med både nærlys og fjernlys, men det er fjernlyset, der kan et ekstra kneb.

På mørke veje vil man opleve, at nær- og fjernlys nærmest smelter sammen. Op- og nedblænding sker automatisk. Fjernlyset er opdelt i otte lyskegler i hvert lygtehus, og de blænder selv op og ned i takt med trafikken rundt om bilen. På motorvej kan fjernlyset derfor bestå af alle otte lyskegler eller bare nogle af dem.

Systemet finder selv ud af, hvor meget lys der kan brændes af uden at blænde de modkørende. Tilsyneladende virker det – ingen modkørende bilister blinkede ad os.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi oplevede dog én situation, hvor de selvtænkende forlygter svigtede. Det var på landevej i mørke, hvor en bil ventede på at køre ud fra en sidevej og derfor ikke udsendte noget lys, som Opellygterne kunne reagere på. Derfor fik føreren af denne bil det samlede lyshav fra ’vores’ Opel Astra lige i synet, så i denne situation er man tvunget til at blænde manuelt ned. På oplyste veje er systemet sat ud af funktion.

En af de store nyskabelser i den nye Astra er som nævnt den trecylindrede benzinturbomotor på 1,0 liter og 105 hk. Bilister med stort kørselsbehov kan være bedst tjent med en dieselmotor, men ellers er denne benzinmotor så overbevisende, at den bør dække de flestes behov.

Opel har dæmpet motorlyden godt. Kun ved kraftig acceleration hører man en dæmpet snerren, som aldrig kommer til at genere. Det ville dog pynte med et 6. gear, som kunne sænke omdrejningerne lidt. Men det er dejligt, at mindste motor, der også sidder i basismodellen, er så overbevisende.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden