Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Mød DS: Bilmærket der er flyttet hjemmefra

DS-betegnelsen har i årtier været noget særligt for Citroën. Nu bider DS sig fast som selvstændigt bilmærke.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Et nyt bilmærke er ved at finde sig til rette i Danmark efter at være flyttet hjemmefra for halvandet år siden. Det er først nu, at flytningen for alvor bliver synlig.

Der er tale om bilmærket DS. Hvis det virker bekendt, skyldes det, at det er opstået hos Citroën, der stadig optræder som moderfirma for det nye mærke. Derfor kører DS med teknik fra Citroën, men designet er DS’ eget.

Indtil etableringen af DS som separat bilmærke i sommeren 2014 blev betegnelsen brugt til særlige modeller under Citroën-navnet. De var lidt mere eksklusive end Citroëns normale modeller, og det var svært at se, at DS 3 var baseret på Citroën C3. Hvis man som bilkunde vil vide mere om DS-mærket, nytter det ikke at tjekke hjemmesiden ds.dk. Den adresse tilhører Dansk Standard. I stedet skal man vælge driveds.dk. DS-bilerne kan også stadig findes på Citroëns hjemmeside.

LÆS OGSÅ

Christina Laursen er importørens flådechef for DS-bilmodellerne, og hun skal derfor kontakte mulige kunder som f.eks. leasingselskaber. Hun medgiver, at hun nogle gange er nødt til at give en forklaring på DS’ forhold til Citroën.

»Det er heller ikke sikkert, at alle kender DS, men vi prøver at gøre mærket kendt hos de kunder, der er de vigtigste for os«.

Designer ønsker ’avantgarde’

Hvis man spørger Ivo Groen, hvad der er det vigtigste ved DS, vil han svare noget med ’avantgarde’ og ’tradition’. Han er hollænder og har arbejdet som designer hos Citroën siden 1990. Nu er han designchef for DS-mærket, og han fortalte under et pressemøde i København om strategien bag DS-mærket:

»Vores design skal være avantgarde med respekt for traditionen. Vi tænker altid på Citroën DS-modellen fra 1950’erne, der var et landemærke både i design og avanceret teknik. Når man vælger at købe en DS i dag, er det ikke kun en pragmatisk beslutning, vi vil også gøre det til en sensuel oplevelse«, siger Ivo Groen.

Ivo Groen bruger også ordet ’håndværk’ ret ofte om DS-bilerne, og noget af bilen er faktisk håndbygget, og det er en sjældenhed i biler i opnåelige prisklasser:

»Det gælder det læderbeklædte instrumentpanel, som du kan vælge til DS 4. Det forarbejdes af faglærte arbejdere i Frankrig. Det tager 8 timer, men det er den mest effektive måde at gøre det på«.

Det håndsyede læderpanel koster 21.500 kroner.

Designere elsker store hjul

Ivo Groen kan let beskrive udformningen af bilerne med DS-logoet:

»Vi vil give den en powerful profil, som vi understøtter med en slags smykker, nemlig kromlister på udvalgte steder. Vi får de bedste proportioner ved at give bilerne store hjul, som vi designere altid godt kan lide«, siger Ivo Groen.

Derfor kan den nyeste version af DS4 fås med fælge på op til 19 tommer. Også på et andet område vil bilerne fra DS være ret bastante: kølergrillen. Den har ellers været meget diskret på mange Citroën-modeller, men der gælder andre regler, når man som DS gerne vil spille en rolle i premiumklassen i konkurrence med især BMW, Audi og Mercedes.

»En markant kølergrill er vigtig, når vi nu er et selvstændigt mærke. Vi skjuler heller ikke DS-logoet. Det er en del af strategien, at det skal være meget synligt«, siger Ivo Groen.

Her i januar er der dansk premiere på to faceliftede modeller, DS4 og DS4 Crossback. DS4 er som hidtil en femdørs hatchback, og det er især frontpartier, der har været under behandling hos Ivo Groen og hans designere. Den er også blevet 1 centimeter lavere.

DS 4 Crossback går den anden vej – den er nemlig 3 centimeter højere og står i en lidt barsk optik, der antyder, at den skal være terrængående. Den er dog som udgangspunkt tænkt til almindelig kørsel på steder, hvor der er asfalt.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden