Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Martial Trezzini/AP
Foto: Martial Trezzini/AP

FORURENING. 15.000 Renault Captur fik fastslået for højt udslip af NOx-stoffet. Debliver tilbagekaldt. Men nu vil Renault forbedre endnu flere biler.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Renault vil forbedre 1.000 danske biler, der egentlig ikke fejler noget

Renault er ligesom VW havnet i en sag om for højt NOx-udslip i nye biler. Men: »Vi har ikke snydt«.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke noget i vejen med 700.000 dieselbiler fra Renault, men nu går Renault alligevel ud og vil sige til bilernes ejere, blandt andre omkring 1.000 danske Espace- og Kadjar-ejere, at de kan komme en tur på værksted og få bilerne forbedret.

Renault er havnet i en sag, der handler om udslippet af det sundhedsskadelige NOx-stof. Altså lidt ligesom VW-koncernen, men Renaults danske pressechef Søren Hyltoft Thomsen er hurtig til at fastslå en væsentlig forskel:

»Vi har ikke snydt«.

Sagen startede tidligere på ugen, hvor Renault selv meddelte, at de havde fastslået for højt NOX-udslip på 15.000 stk. Renault Captur, bygget hen over sommeren 2015.

Alle biler har 1,6 liters dieselmotor med 110 hk, og det er en motor, der ikke sælges i Danmark. Disse biler bliver tilbagekaldt på værkstederne, hvor de får en opdatering af motorens software. Dermed skulle NOx-udslippet komme ned på det niveau, Renault selv har oplyst i typegodkendelsen.

Tests har vist for højt udslip

Men derefter begynder det at blive lidt uklart, hvad Renault vil foretage sig. De vil tilbyde ejerne af yderligere 700.000 biler med 1,6 liters dieselmotor at komme en tur på værksted og få en opdatering af motorens software. Det kan reducere NOx-udslippet.

Anledningen er forskellige uafhængige tests i Europa, der har påvist, at bl.a. den nye Renault Espace har højere NOx-udslip på landevej end under målinger i et laboratorium. Det er dog ikke nødvendigvis et lovbrud, og derfor kan Renault vælge en ret blid løsning:

»Det bliver ikke en tilbagekaldelse. Opdateringen vil ske, når bilerne alligevel kommer til service på et Renault-værksted. Om opdateringen får indflydelse på motorens effekt og brændstofforbrug, ved vi simpelthen ikke noget om endnu«, siger pressechef Søren Hyltoft Thomsen, Renault. Han tilføjer:

»Det berører også biler i Danmark. Nemlig Espace og Kadjar med 1,6 liters dieselmotor, og det kan være omkring 1.000 biler her i landet. Kampagnen vil ikke omfattet ældre modeller som f.eks. den tidligere udgave af Mégane, der havde en 1,5 liters dieselmotor. Men vi mangler stadig præcis information«.

Flere bilmærker vil være ærlige

Søren Hyltoft Thomsen kender dog godt Renaults væsentligste argument for at spille ud med denne kampagne:

»Det essentielle er: Renault ønsker at få et mindre spænd mellem de oplyste tal om f.eks. NOx-udslip og det, man oplever i den virkelig trafik«.

Dermed stiller Renault sig op i rækken af bilmærker, der tilstræber at give forbrugerne mere ærlige oplysninger om brændstofforbrug og udslip af farlige stoffer. Både Opel og Citroën/Peugeot har varslet, at de i løbet af foråret vil oplyse, hvor meget brændstof, bilerne bruger i den virkelige verdens trafik.

Mercedes køber dieselmotorer hos Renault, og Mercedes’ koncernchef Dieter Zetsche må virkelig håbe, at der ikke er fusket med de franske motorer. Han har flere gange efter udbruddet af VW-skandalen sagt, at sådan noget ikke kan ske hos Mercedes. For få dage siden sagde han:

»Jeg er helt tryg ved, at hvis nogen hos os skulle få sådan en idé, vil vedkommende meget hurtigt møde en anden person, der vil sige, at sådan gør vi ikke«.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden