Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

opdateret. Seat Ibiza er fra 2008, men design og teknik har fået et par opstrammere undervejs.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Nyt liv i Seats aldrende minibil

Seat Ibiza kan fås med en ny benzinmotor, der er veloplagt og økonomisk.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dieselmotorer fra VW-koncernen har været i modvind siden udbruddet af NOx-skandalen sidste år. Derfor kan der være grund til at kigge nærmere på en ny 1,0-liters 3-cylindret turbobenzinmotor, der skal bruges i de mindste modeller i VW-familien.

Det gælder f.eks. Seat Ibiza. Den nye 1,0 TSI-motor har næsten samme solide trækkraft som en tilsvarende 4-cylindret dieselmotor på 1,6 liter. Ford og Renault har i årevis tilbudt små 3-cylindrede turbobenzinmotorer, men VW-koncernen har været længe om at udvikle en motor af denne type.

Resultatet, som vi oplever det her i Seat Ibiza, er udmærket. Motoren tager energisk fat, og man hører kun i meget begrænset omfang de klaprelyde, der tidligere fulgte med en 3-cylindret motor. 110 hestekræfter giver en overbevisende acceleration.

Vi har ikke foretaget en præcis måling af benzinforbruget, men det burde være muligt at køre 17-18 kilometer på literen. Med decideret sparekørsel kan man nok få forbrugstallet lidt tættere på den officielle angivelse, der siger 23,3 km/l.

Gearskiftet er lidt løst

Under acceleration kommer der en vis knurren fra motoren, men det generer aldrig. En sekstrins gearkasse er det helt rigtige til denne motor. Man kører fint i bytrafik i 4. gear, og 6. gear sænker omdrejningerne på motorvej. Gearskiftet er løst i bevægelserne, og det kræver ret lange bevægelser at komme ud til 5. og 6. gear.

Den nuværende Seat Ibiza stammer i sin grundform fra 2008, men den har fået et par facelifts gennem årene. Indretningen af førerpladsen er upåklagelig, og VW-koncernens design af instrumenter er noget af det mest tydelige, der findes. Alt står med klare hvide tal på sort baggrund, og belysningen af både speedometer og omdrejningstæller er perfekt både om dagen og i mørke.

Skærmen på midterkonsollen tager sig mest af radio og diverse indstillingsmuligheder. Alt med varme og ventilation styres med knapper og drejehåndtag. Nogle af knapperne er lidt små, og vi måtte lede efter knappen til elbagruden. Den sidder lidt for sig selv nede ved gearstangen, fjernt fra de andre knapper, der har med varme og ventilation at gøre.

Bakkamera gavner udsyn

Foran sidder man fint i velformede stole, og pladsen på bagsædet forekommer at følge gennemsnittet i klassen. Det betyder, at bagsædet ikke giver specielt god plads til voksne, men det går an til kortere ture.

Testbilen havde et rigt udvalg af Seats ekstraudstyr, bl.a. et bakkamera til 4.640 kroner. Måske lidt dyrt, men det giver et overblik over området lige bag bilen, som man ikke kan se i spejlene. Bilen havde desuden indbygget navigation til 7.000 kroner. Man skal ikke kigge på skærmen i midterkonsollen for at få rutevejledningen. Den bliver vist med symboler mellem de to store instrumenter. Her får man f.eks. omridset af en rundkørsel med en tydelig markering af f.eks. den afkørsel, man skal tage. Der kunne også have været DSG-automatgear i bilen. Det er dyrt til denne Ibiza 1,0 TSI med en merpris på 23.000 kroner. Til den større Seat Leon koster automatgear 11.000 kroner.

Den nye motor sætter ekstra liv i Seat Ibiza, der ellers har alderen til snart at få en efterfølger. På grund af dieselskandalen har VW-koncernen pålagt sig selv en sparekurs, og det kan betyde, at Seat Ibiza må rulle videre i en længere periode end ellers planlagt.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden