Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

gennemført. Kabinen i Audi A4 er fint udformet og giver høj komfort. Billedet er fra en bil med automatgear. Vi prøvede bilen med manuelt gear.
Foto: Audi

gennemført. Kabinen i Audi A4 er fint udformet og giver høj komfort. Billedet er fra en bil med automatgear. Vi prøvede bilen med manuelt gear.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Test af Audi A4: Den er ny men det er svært at se

Der er kun foretaget mindre ændringer i designet ved modelskiftet af Audi A4. Det gælder både ude og inde.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Man skal stramme sig an for at se, at den nye Audi A4 virkelig er ny. Profilen og proportionerne er der ikke pillet meget ved. Fronten er stadig domineret af den bombastiske kølergrill, men lygterne for og bag er blevet lidt skarpere i designet.

Vi træder indenfor. Her bliver vi også mødt af det velkendte syn. Instrumenternes design er der ikke ændret meget på, og den fastmonterede skærm i midterkonsollen kender vi også fra andre Audier. Diverse betjeningsgreb i midterkonsollen har vi også set før.

Det er sikkert et bevidst greb fra Audi, at de ikke laver for meget om på deres veletablerede designstil. Her er trangen til ikke rigtig at lave om på noget dog næsten gået for vidt. Mon ikke nye Audi-ejere gerne vil skilte lidt med, at de har fået ny bil? Omvendt behøver ejere af den forrige Audi A4 ikke frygte, at de kører i en bedaget bil.

Vi starter motoren, en 2,0-liters firecylindret turbodieselmotor med 150 hk. Den lyder også velkendt, og det vil sige, at man hele tiden har en vis dieselknurren i baggrunden.

Vi kørte Audien til cirka 500.000 kroner samtidig med en Peugeot 208 med 1,6-liters dieselmotor til 210.000 kroner. De to biler efterlod samme indtryk af motorlyden. Audien havde endda såkaldte akustiske sideruder som ekstraudstyr, og de skulle dæmpe støjen yderligere.

Vi havde forventet, at Audien ville være mere skånsom mod øret end den billigere Peugeot. Vi er heller ikke imponerede af, at Audiens motor ryster mærkbart, når den går i gang efter at have været slukket af stop-start-systemet.

De 150 hestekræfter giver et fint overskud under al slags hverdagskørsel, men der er ikke tale om overdådig motorkraft. Den kraftigste Audi A4 har 218 hestekræfter. Stærkere motorer er utvivlsomt på vej. Vi foretog ingen præcis måling af brændstofforbruget, men vi var langt fra de oplyste 25 km/l.

God til langture

Man sidder perfekt i Audi A4, i hvert fald foran. Vi prøver her bilen som firedørs sedan. Bagsædet er også godt med, når det gælder benplads, og det er sådan en bil, man har lyst til at sende ud på langtur på tysk Autobahn. Det vil den klare med høj komfort til fører og passagerer, og den er skabt til de lange, lige stræk og ikke så meget kurverige småveje.

Den forhjulstrukne Audi A4 har slet ikke samme ivrige styretøj som den Mercedes C-klasse, vi prøvede sidste år. Mercedesen skifter retning med den mindste bevægelse af rattet, mens Audien er mere sindig.

Det 6-trins manuelle gear skifter med korte bevægelser, men der mangler lige den sidste portion skarphed i gearskiftet, som man finder f.eks. hos Mazda. Hos Audi er automatgear et populært valg i stedet for, så oplevelsen af den manuelle gearkasse er irrelevant for mange kunder.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Rundhåndet og nærigt

Udstyret i Audi A4 er en sær blanding af noget rundhåndet og noget nærigt. I den rundhåndede afdeling finder vi egentlig kun xenonlys, for ting som klimaanlæg og alufælge kan kun anses for en selvfølge i en bil til omkring 500.000 kroner.

En automatisk nødbremse er standard, men det er den også i en VW Up til under 100.000 kroner. Alt andet avanceret sikkerhedsudstyr skal købes som ekstraudstyr. Fartpilot følger heller ikke med, men koster 6.500 kroner ekstra, og så er det endda en simpel model, der ikke selv holder afstand til bilerne foran. Det er en smal sag at bruge 100.000 kroner eller mere på ekstraudstyr, uden at bilen virker ekstravagant.

Vi siger farvel til den nye Audi A4 med en smule skuffelse. Den måtte godt adskille sig lidt fra forgængeren, og udstyret er på visse områder for skrabet. Audi A4 er også klar som stationcar, og det er den, de fleste kunder går efter. Merprisen i forhold til sedan er 30.000 kroner.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden