Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest af Jaguar: Komfortabel køretur på kattepoter

Jaguar XF er kommet i en ny udgave, men den har bevaret to vigtige egenskaber: komfort og fart.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Den sætter ikke en fod forkert. Eller skulle vi sige pote, for det er en Jaguar, vi har fat i. Nemlig XF-modellen, der er Jaguars næststørste model, kun overgået af XJ.

Jaguar kan ligesom Audi kunsten at lave en helt ny bil, hvor det ved første øjekast er svært at spotte det nye. Derfor minder den nye Jaguar XF en del om forgængeren fra 2007, men Jaguar påpeger, at ikke en eneste karrosseridel er overtaget fra den gamle til den nye model.

Hvad man ikke kan se er, at en stor del af konstruktionen nu er af aluminium i stedet for stål. Det sænker bilens vægt, og det kan bidrage til en bedre økonomi end før. Forbrugstallet ligger på 18,1 km/l, men vi kørte omkring 14 km/l.

Jaguar XF har bevaret sin karakter ved modelskiftet. Den er rummelig og komfortabel, og den sparer ikke på motorkraften.

Her har vi fat i en version med 6-cylindret turbodieselmotor på 3,0 liter og 300 hk. Topmodellen har en 3,0-liters benzinmotor med 380 hk. De 300 hestekræfter fra dieselmotoren giver naturligvis en overbevisende acceleration. Ved en hurtig start på våd vej må diverse elektroniske systemer gribe ind for at forhindre hjulspind fra baghjulene.

Ingen mislyde fra motoren

Automatgearkassen med 8 trin arbejder under normale forhold så blødt, at man ikke mærker de enkelte gearskift. Gearkassen tager sig dog en lille tænkepause, hvis man pisker den til en hurtig nedgearing fra 90-100 km/t. Her er automatgearet ikke på højde med det, Mercedes og BMW tilbyder.

MODELSKIFTE. Den nye generation af Jaguar XF er den røde. Forgængeren er den blå. Foto: Jaguar

Der er ingen mislyde fra dieselmotoren. Kun lidt af den velkendte klapren i kold tilstand, men når motoren er varmet op, kunne lyden lige så godt stamme fra en benzinmotor.

I kabinen møder vi en fast Jaguar-gimmick: gearvælgeren i form af en rund knap, der hæver sig fra midterkonsollen, når man starter motoren. I samme boldgade: Luftdyserne ude i siderne er lukkede, når man sætter sig ind i bilen. De åbner sig, når motoren startes. Meningsløst, men ganske fikst.

Nærkontakt med midterkonsollen

En Jaguar har aldrig været overvældende rummelig. Den er altid lidt kompakt, og det mærkes også i førersædet, hvor man er i nærkontakt med den brede midterkonsol.

Sæderne er naturligvis velformede, og alt er fint inden for rækkevidde. Instrumenterne er tydelige og sidder fint i synsfeltet. Skærmen i midterkonsollen kræver en del klikken, før man finder frem til de ønskede funktioner. Der er dog også traditionelle knapper til regulering af varme og ventilation.

Her har vi fat i udstyrsvarianten Portfolio, der er placeret i midten af i alt 5 udgaver af XF.

Jaguar siger, at der er lagt vægt på luksus, mens der i udgaverne R-Sport og S fokuseres på en sportslig karakter.

Vi glæder os over det høje komfortniveau. Affjedringen sørger for, at bilen glider ubesværet hen over ujævnheder, men man har stadig et ultrapræcist styretøj. Derfor føler Jaguar XF sig hjemme på snoede småveje, men man skal bare hele tiden huske på, at det er en stor bil, der fylder meget i svingene.

Det skuffer lidt i en bil til næsten 1 million kroner, at en detalje som radarstyret fartpilot, der får bilen til at holde afstand til de forankørende, ikke er standard. Den koster 28.000 kroner og fungerer fortrinligt, oplevede vi i testbilen. Generelt er ekstraudstyret dyrt.

Jaguar XF har hidtil været en sjælden bil i Danmark. I 2015 blev der solgt 43 eksemplarer mod 1.120 Audi A6, som er en af de mest oplagte konkurrenter. Tidligere kunne man få Jaguar XF som stationcar, men den er sløjfet i den nye generation.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden