Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Første test: Toyota lader op til hybridkamp med ny Prius

Hybridbilen Toyota Prius står klar i 4. generation. Den danske importør vil have mere gang i salget.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er både dårlig og god timing over premieren på nyeste udgave af hybridbilen Toyota Prius, der kommer til Danmark i april. Den dårlige timing er, at benzinpriserne er historisk lave for tiden, og det kan svække interessen for en bil, som har god benzinøkonomi som sit fortrin.

Den gode timing er, at VW’s miljøskandale med de forfalskede NOx-målinger kan have skabt modvilje mod dieselbiler.

Toyota Prius udslipper stort set ingen NOx-partikler – siger Toyota selv – og det er også svært at finde biler, der har et lavere CO2-udslip end en Prius.

Toyota Prius har været solgt i Danmark siden 2004. Med begrænset succes, for kun i 2008 har salget været 3-cifret, nemlig 208 styk. Sidste år blev der solgt 2, i 2014 blev det til 3, men den nytiltrådte administrerende direktør, Frank Okoisor, har større ambitioner:

»Det er min hensigt, at vi i 2016 skal slå den eksisterende salgsrekord«, siger han under præsentationen af bilen for dansk presse i Valencia i Sydspanien.

Det er ikke så meget privatkunder, der skal bidrage til salget af Prius. Mere firmabilister, der hidtil har kørt i biler som Ford Mondeo og VW Passat. Den billigste version af Prius koster 420.000 kroner.

Toyota
Foto: Toyota

Er den så pengene værd? Ja, hvis man lægger vægt på god benzinøkonomi. Takket være assistancen fra elmotoren og batteriet kan man realistisk køre 25 km/l i en Prius. Det opnåede vi i hvert fald under prøvekørslen i Valencias omegn, men det kræver rolig kørsel uden for mange voldsomme accelerationer.

Det nytter heller ikke at gå hårdt til speederen, for det er ikke en specielt hurtig bil. En Prius vil aldrig kunne følge med en Ford Mondeo med 160 hestes turbobenzinmotor. Og den koster med automatgear 340.000 kroner.

Glidende kørsel i bytrafik

I bytrafik giver en Toyota Prius en suveræn køreoplevelse. Den glider roligt af sted, og det foregår en stor del af tiden på elkraft. Benzinmotoren slår helt umærkeligt til og fra, mens batteriet lades op under kørslen. El- og benzinkraft yder tilsammen 122 hk.

Automatgearet er trinløst, som det altid har været i Toyota Prius, og hvis man holder sig til moderate speederbevægelser, får man en afslappet og stilfærdig kørsel.

Men når man kommer ud på motorvej, afslører den trinløse gearkasse sig fra sin grimme side. Ved acceleration omkring 100-110 km/t. kan man ikke undgå, at motoren pisker op i de højeste omdrejninger, og det samme sker, når man skal holde tempoet op ad en motorvejsbakke.

Motorstøjen er dæmpet i forhold til tidligere udgaver af Prius, men en bilentusiast vil savne det kontante samspil mellem motor og gearkasse, som man f.eks. får i den førnævnte Ford Mondeo med automatgear.

Mere præcist styretøj

Toyota siger ellers, at de har gjort meget for at højne køreglæden i Toyota Prius. Den har fået et mere præcist styretøj, og bilens tyngdepunkt er sænket, hvilket også skulle gavne køreegenskaberne.

På snoede småveje opfører Prius sig da også sikkert og forudsigeligt – men det fornøjelige forsvinder, første gang man hører motoren hyle op i omdrejninger under acceleration.

Helt fra grundversionen har Toyota Prius en omfattende pakke af avanceret sikkerhedsudstyr som f.eks. automatisk nødbremse. Desuden er der radarstyret fartpilot, der selv holder afstand til de forankørende.

Den billigste model har den bedste benzinøkonomi, nemlig et forbrugstal på 33,3 km/l. På næste udstyrstrin vokser fælgene fra 15 til 17 tommer, og forbrugstallet falder dermed til 30,3 km/l.

Politiken var inviteret af Toyota.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden