Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

GENFØDT. Alpine gør klar til en ny karriere. Det sker med en kompakt sportsvogn (forrest) med 300 hestekræfter. Bagest den klassiske Alpine A110
Foto: Renault

GENFØDT. Alpine gør klar til en ny karriere. Det sker med en kompakt sportsvogn (forrest) med 300 hestekræfter. Bagest den klassiske Alpine A110

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Quiz: Tjek din viden om genfødte retrobiler

Renault giver nyt liv til det franske sportsvognsmærke Alpine. En hurtigløber med 300 hestekræfter kan stå klar i 2017.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En fransk sportsvogn skal fra 2017 tage kampen om med Porsche og BMW. Det er Alpine, der skal genopstå, og det er Renault, der står bag.

Den kommende Alpine har mange stiltræk til fælles med mærkets mest kendte model, A110, der var en stor succes i VM-rallyløb i begyndelsen af 1970’erne. Men den blev også solgt i civile udgaver til gadebrug.

Den nye Alpine ser ud til at blive noget af hidsigprop. Der er ikke meddelt så meget endnu om ydelse og præstationer, men det står dog fast, at bilen får en 1,8 liters benzinturbomotor med 300 hk. Da den højst skulle veje ca. 1.100 kg, vil den gå fra 0 til 100 km/t på 4,5 sekunder. Motoren er centerplaceret, og det giver de bedste køreegenskaber i en sportsvogn.

Kun to siddepladser

Det betyder også, at kabinen er begrænset til to siddepladser. Interiøret ser fint forarbejdet ud i den første showbil, der netop er vist frem. Det er også nødvendigt, for den nye Alpine skal konkurrerer med biler som BMW Z4 og Porsche Cayman. En pris på omkring 700.000 kroner er næppe helt ved siden af.

Renault har dog ikke nævnt en pris endnu. Der skal kun bygges omkring 3.000 biler om året, og det er sikkert, at den nye Alpine kommer til Danmark.

Den nye Alpine skal bygges i nordfranske Dieppe, hvor mærket opstod i 1954. Alpine var tæt på at ende i konkurs i begyndelsen af 1970'erne. I 1974 blev Alpine overtaget af Renault, som siden har brugt fabrikken i Dieppe til at bygge biler til motorsport, så den nye Alpine genopstår i den helt rigtige ånd.

(Foto i quizzen: Ric Francis/AP, Chris Carlson/AP, Eric Seals/AP, Spencer Green/AP m.fl)

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden