Biler

4, 5, 8, 10, 15, 16, 17, 20 og 30: Unik Renault-samling på auktion

Ægtepar fra Odense sælger stor samling af Renaults modelprogram fra 1960’erne og op til 1980’erne på auktion.

Biler

Bilerne står i en parade af farver, som var populære fra 1960’erne og op i 1980’erne: Grønne, gule, røde, beige, mørkeblå. Alle biler er af mærket Renault, og de stammer fra den samme samling i Odense.

Ægteparret Marianne og Anker Krarup har grundlagt en samling på næsten 60 Renault-biler, som de har opkøbt siden 1968, men Palmesøndag 20. marts er der udsigt til et ejerskifte. Alle biler kommer under hammeren hos Campen Auktioner i Randers, og dermed siger familien Krarup farvel til bilerne, der har været brugt både til hverdag og ferier.

»Ægteparret Krarup har haft bilerne stående i en lejet hal i Odense, men nu har de besluttet, at de ikke selv kommer til at sætte alle bilerne i stand, og de har også indset, at det er for besværligt at sælge dem enkeltvis. Derfor har de bedt om, at vi sælger bilerne på auktion«, siger Annette Kjær, der er pr-ansvarlig hos Campen Auktioner.

Nogle af bilerne er køreklare

Nogle af bilerne er køreklare. Andre kræver lidt istandsættelse, inden de kan komme på vejen igen, og andre ser meget slidte ud. Derfor skal man heller ikke vente sig astronomisk høje salgssummer.

»Mange af bilerne vil nok gå for omkring 20.000 kroner. Der er sikkert folk, der vil købe dem for at sætte dem i stand. Men vi ser også, at den slags biler fra ladefund bliver købt og skal bevares, som de er – med støv og det hele«, siger Annette Kjær.

Samlingen rummer bl.a. nogle stærkt tilstøvede eksemplarer af Renault 5, men også mere velplejede biler som f.eks. en Renault 4, hvor både lak og dæk ser ud til at været i meget fin stand. Næsten alle bilerne har danske papirer, så det burde være let at få dem indregistreret igen, hvis ellers de er i forsvarlig teknisk stand.

Fra hækmotor til firehjulstræk

Samlingen giver et fint billede af Renaults udvikling fra 1950’erne og op til 1980’erne. I 1950’erne havde Renault små biler med hækmotor, som det var mode dengang. Renault stod dog i 1961 på den begyndende bølge af biler med forhjulstræk. Renault 4 var mærkets første forhjulstrækker.

Samlingen rummer et enkelt eksemplar af Renault 16 fra 1973. Den har dannet skole for nutidens praktiske familiebiler med stor bagklap og sæder, der kunne foldes sammen efter behov. Gennem årene har Renault tager afstikkere op i luksusklassen. Det er her illustreret med modellerne 20 og 30. De var usædvanlige ved også at have stor bagklap, hvilket altid har været et særsyn i luksusklassen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce