Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Pascal Schonlau/Kia
Foto: Pascal Schonlau/Kia

Ny Størrelse. Kias nye hybridbil Niro er større end Kia Cee'd og mindre end den nye Kia Sportage.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Se billederne: Hybridbiler fra flere fronter

Hyundai, Kia og Toyota lancerer nye bilmodeller, der kører på benzin og el.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Salget af hybridbiler stiger i Europa. Kombinationen af brændstof og el giver flere kilometer på literen og får CO2-udslippet til at skrumpe. På biludstillingen i Genève fremgår det tydeligt, at flere bilmodeller også bliver lanceret med to tankdæksler – ét til tanken og ét til ladestikket.

Disse såkaldte plug-in-hybrider gør det muligt at køre helt elektrisk på korte ture og så lade brændstofmotoren tage over på langfart.

Hybrid, hybrid med plug-in eller 100 procent elektrisk? Hyundai har alle tre valgmuligheder til den nye Ioniq, der er tænkt som en skarp konkurrent til Toyota Prius og Volkswagen E-golf.

50 km på batteriet

Ioniq-modellernes forskellige behov for luftindtag fremgår af fronternes udseende, men derudover er de ens og blandt andet udstyret med et ret dybt og fladt bagagerum. Gearskift skal man ikke bøvle med i nogen af dem – det klarer en dobbeltkoblingsgearkasse med 6 trin.

Batteriet i plug-in-udgaven rækker ifølge Hyundai til cirka 50 kilometers kørsel på el, mens den 100 procent elektriske Ioniq har en rækkevidde på knap 250 kilometer. Ioniq får dansk premiere næste år.

LÆS ARTIKEL

Martial Trezzin/AP
Foto: Martial Trezzin/AP


Inden da lancerer Kia hybridbilen Niro, der bl.a. skal konkurrere med Toyota Auris hybrid. Senere følger Niro også i plug-in-udgave, men en 100 procent elektrisk version har Kia fravalgt.

Niro har en stor del af teknikken tilfælles med Ioniq, mens udseendet går mere i retning af rå crossover. Man stiger let ind og ud af bilen og sidder højt placeret bag rattet, mens bagagerummet glimrer med en brugervenlig lav læssekant. Og så kan den trække op til 1.300 kg.

Høj og kuperet Toyota

Høj og kuperet er ikke en modsætning hos Toyota, der spiller ud med en frækkert af en 5-dørs suv (sport utility vehicle), der lanceres både med og uden hybridteknologi og lander i Danmark i starten af 2017.

Den nye Toyota hedder C-HR, som er en forkortelse for coupé high rider. Det kandiderer næppe til titlen som bilbranchens mest fængende modelnavn, men det rå udseende gør indtryk. C-HR er på størrelse med og rival til Nissan Qashqai, mens designet går mere i retning af Nissan Juke.

Motormæssigt kan man vælge mellem hybridsystemet fra den nye Prius eller en 1,2-liters turbo benzinmotor som i Toyota Auris.

Cyril Zingaro/AP
Foto: Cyril Zingaro/AP


Toyota C-HR er et eksempel på en anden tendens på biludstillingen i Genève: Mængden af medfølgende sikkerhedsteknik stiger. Stadig flere biler bremser automatisk ned, hvis der er faretruende trafik forude. De kan automatisk tilpasse farten efter forankørende og holde bilen på rette kurs mellem striberne på vejen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Biler eller Helle Sindal, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden