HALVÅBEN. Mazda MX-5 med tilnavnet RF viser en ny tagkonstruktion.
Foto: Mazda

HALVÅBEN. Mazda MX-5 med tilnavnet RF viser en ny tagkonstruktion.

Biler

Kultbil overrasker med ny tagføring

Mazda MX-5 kommer med en mere avanceret tagkonstruktion som supplement til den klassiske stofkaleche.

Biler

Hidtil har Mazda sat en ære i at konstruere roadsteren MX-5 så simpelt som muligt, men nyeste version af den åbne kultbil tager et skridt hen mod det mere avancerede.

Det gælder dog ikke grundmodellen, som allerede er på markedet. Den har stadig en traditionel stofkaleche.

Det er næste version, der er mere usædvanlig. Den har modelnavnet RF, som står for ’retractable fastback’. På dansk vil det betyde noget i retning, at taget kan trækkes tilbage.

Den version af Mazda MX-5, der sælges nu, har et traditionel kaleche, og bilen bliver helt åben, når taget fældes tilbage. Der er en forruderamme, der bliver stående, men ellers er der frit udsyn hele vejen rundt. Den nye RF-version kan ikke blive helt så åben. De to bageste tagstolper bliver nemlig stående, når taget er åbent.

Tagstolperne bliver stående

Der er heller ingen stofkaleche i RF-versionen, som man ser på billedet over artiklen. Taget består af fast kunststof, og de dele, der ikke bliver stående, når taget er åbent, foldes ned i bagagerummet, og det sker med elkraft. Bagagerummet har uændret størrelse, men da det kun er på 130 liter, kan det næsten heller ikke blive mindre.

Den forrige version af Mazda MX-5 blev også bygget i to versioner. MX-5 Roadster havde den traditionelle kaleche af stof, mens den anden version, Roadster Coupe, havde et tag af fast kunststof, og når det blev fældet ned, var bilen stadig helt åben.

RF-versionen af Mazda MX-5 har netop haft premiere på en biludstilling i New York, og der er endnu ikke foretaget uafhængige prøvekørsler. Vi ved derfor ikke, om den nye tagkonstruktion giver mindre fornemmelse af at køre i åben bil.

I USA bliver Mazda MX-5 RF cirka 2.000 dollars (ca. 14.000 kroner) dyrere end den almindelige udgave. I Danmark fås Mazda MX-5 fra 313.000 kroner. Derfor kan man gætte på en pris på 350.000 kroner for den nye variant. Mazda har endnu ikke sat tidspunkt på en dansk premiere.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Kvinder efter flugt fra Baghouz i det østlige Syrien. Foto: Fadel Senna / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?
    Hør podcast: Hvad skal vi gøre med syrienskrigerne, deres koner og børn?

    Henter…

    USA’s tilbagetrækning fra Syrien har gjort spørgsmålet om de danske IS-krigere højaktuelt. Skal vi tage dem hjem igen, efter at de har kæmpet for et verdensomspændende islamisk kalifat? Og har vi en forpligtelse over for de danske børn, der er blevet født undervejs i kampene?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Overgreb i Guds navn
    Hør podcast: Overgreb i Guds navn

    Henter…

    I morgen byder pave Frans flere end 100 højtstående biskopper fra hele verden velkommen til topmøde i Vatikanet. Emnet øverst på dagsordenen er seksuelle overgreb mod børn begået af katolske præster. Men kan paven forhindre flere overgreb? Og er der overhovedet en fremtid for den katolske kirke?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

Forsiden

Annonce