Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

TIVOLI skal denne koreanske bil alligevel ikke hedde. Bilmærket vil ikke slås med Tivoli om navnet. (Foto: SsangYong)

TIVOLI skal denne koreanske bil alligevel ikke hedde. Bilmærket vil ikke slås med Tivoli om navnet. (Foto: SsangYong)

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Bilmærke opgiver at kæmpe med Tivoli om navnet

Derfor kommer ny SsangYong ikke til at hedde Tivoli, som det ellers var planlagt. Nu skal den hedde LUVi

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det koreanske bilmærke SsangYong gør comeback i Danmark efter ni års fravær, og det skulle være sket her i forsommeren med modellen Tivoli.

Men det brød forlystelseshaven Tivoli sig ikke om, og haven varslede tidligere på året, at de ville kræve forbud mod SsangYongs brug af navnet Tivoli ved at gå rettens vej.

Nu bliver det dog ikke nødvendigt med et juridisk slagsmål, for SsangYong har opgivet at bruge navnet Tivoli i Danmark. Det hedder bilen dog stadig på andre europæiske markeder, hvor den allerede har haft sin debut.

LÆS ARTIKEL

SsangYong vil ikke rode så meget rundt i navneballaden og kan endnu ikke sige, hvornår bilen er klar til salg:

»Vi har store forventninger til salget af den nye suv-model, som i Danmark kommer til at hedde LUVi. Det står for Leisure Utility Vehicle inspired – en reference til den aktive familie, som har brug for lidt mere plads til barnevognen eller golfsættet«, siger Jens Ibsen, direktør for SsangYongs importfirma.

Det kan blive lidt op ad bakke at få etableret SsangYong igen i Danmark. Mærket huskes især for den ekstremt rummelige, men også noget alternativt designede Rodius. Den blev solgt som en ombygget camper, hvilket gav en stor afgiftsrabat frem til 2007. Derfor fik man en stor bil til lav pris. Desuden har SsangYong forskellige firehjulstrækkere på det danske marked.

Den nye SsangYong LUVi er en helt moderne konstruktion, og den tilbydes med fem års garanti i Danmark. Desuden kommer den med 1,6 liters benzin, enten benzin eller diesel, og der vil være valg mellem forhjulstræk og firehjulstræk. Mere siger importøren ikke nu – heller ikke noget om prisen.

En oplagt konkurrent til SsangYong LUVi er Suzuki Vitara, både når det gælder størrelse og motorvalg. Suzuki Vitara fås fra 192.000 kroner, og SsangYong kan næppe tillade sig at være dyrere, da de i realiteten skal bygge et nyt mærke op fra bunden.

Politiken har spurgt Tivoli, hvordan de kunne føle sig krænkede over SsangYongs brug af navnet. Det vil Tivoli ikke svare på, men Tivolis koncernjurist Annette Juhl skriver bl.a. i en mail til Politiken:

»Udmeldingen (fra bilmærket, red.) er et glædeligt resultat af SsangYongs respekt for Tivolis rettigheder«.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden