Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

40 år i år: VW's kultbil blev født i ulydighed

VW Golf GTI blev udviklet uden VW-ledelsens viden. Nu har den foreløbig overlevet i syv modelgenerationer. Vi kører ældste og nyeste.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En af den nyere tids største bilsucceser skulle aldrig have været bygget, hvis det havde stået til bilmærkets ledelse. Dermed præsterede VW-ledelsen i midten af 1970’erne en mangel på fremsyn, der kan sammenlignes med at sige nej tak til første plade fra The Beatles eller den første Harry Potter-roman.

Vi taler om VW Golf GTI, hvis 40 års jubilæum VW fejrer i år. Det var ikke planlagt af VW-ledelsen, at sådan en bil skulle bygges. En gruppe entusiastiske ingeniører hos VW mente derimod, at Golf-modellen, der kom på markedet i 1974, havde potentiale til mere end blot at være en praktisk familiebil, og de tog derfor sagen i egen hånd.

»Ingeniørerne begik civil ulydighed, da de begyndte at udvikle den første Golf GTI. Den daværende ledelse mente ikke, at sådan en bil passede til VW’s image«, siger Peter Clausen, redaktør på bladet FDM Motor Classic, der i høj grad beskæftiger sig med biler fra 1970’erne.

»VW-ledelsen gik dog med til, at der blev fremstillet 5.000 eksemplarer, hvilket var nødvendigt for at få bilen godkendt til motorsport. VW Golf GTI blev præsenteret på Frankfurt-bilmessen i efteråret 1975, og den blev et øjeblikkelig succes. Der blev bygget 450.000 Golf GTI af den første generation«, siger Peter Clausen. Hele historien om den usædvanlige fødsel af Golf GTI bekræftes af VW i dag. Jubilæet fejres i år, for bilen kom først til salg i 1976.

Uhørt mange kræfter

Den første VW Golf GTI blev skabt af det, ingeniørerne nu kunne finde rundt om på fabrikken. Motoren med noget så avanceret som benzinindsprøjtning blev dengang brugt i Audi 80. Motoren var på 1,6 liter og ydede 110 hk. Dengang var det helt uhørt, at en så lille bil som VW Golf kunne have så mange hestekræfter, og hvis der var én bil, bilglade unge mænd dengang drømte om, så var det VW Golf GTI.

 Thomas Hjortshøj
Foto: Thomas Hjortshøj

Senere indså VW-ledelsen, at de hellere måtte holde fast i Golf GTI-konceptet, og det gjorde VW med svingende succes gennem de følgende årtier. Golf i 2. og 3. generation fik GTI-versioner, der stadig står respekt om i dag. Med 4. og 5. generation blev GTI degraderet til nærmest kun at være udstyrsvarianter uden de nødvendige tekniske opgraderinger.

Med 6. generation af Golf vendte VW tilbage til en rendyrket GTI med op til 200 hestekræfter, og derfor er vi fremme i 7. generation med den øjeblikkelige jubilæumsmodel: GTI Clubsport med 265 hestekræfter.

Syv generationer samlet

I anledning af jubilæet er det lykkedes for den danske VW-importør at samle køreklare udgaver af samtlige syv Golf GTI-generationer, og de er stillet frem ti prøvekørsel for pressen på den svenske Sturup Raceway-racerbane. Ældste og nyeste GTI ejer importøren, de øvrige er hænderne på private ejere i Danmark.

Politiken indskrænker testkørslerne til omfatte ældste og nyeste udgave af Golf GTI. Vi mærker straks tiden blive rullet omkring 40 år tilbage i tiden, da vi tager plads i den røde Golf GTI af første generation. Denne bil er fra 1982.

Sportssæderne griber godt om chaufføren, og det er let at orientere sig på instrumentpanelet. Der er ikke meget at trykke på, men der er fin udsigt til det væsentlige: Speedometer og omdrejningstæller.

Bilen her har kørt omkring 200.000 kilometer, og det mærkes. Der er ratslør på et par centimeter, og det rasler lystigt rundt om i kabinen. Men motoren er ivrig og tager godt fat. Gearskiftet er let og ganske præcist. Gearknoppen er udformet som en golfbold – et af stilelementerne her fra den første Golf GTI. Denne bil har dog ikke de skotskternede sæder, som ellers er et kendetegn på GTI’en.

I det ydre noterer vi flere detaljer, som adskilte GTI’en fra en normal Golf: Den røde stribe rundt om kølergrillen, de sorte skærmkanter og det sorte felt rundt om bagruden.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Vi undlader at presse den gamle GTI og tager en rolig tur på sydsvenske landeveje. Det regner, og bremserne har ikke ABS, så vi skal absolut ikke køre om kap med nogen. Servostyring kom også først til i senere generationer af Golf GTI. Motoren yder 110 hk og med en vægt på kun ca. 800 kg skulle ellers nok betyde, at vi kunne kanøfle de fleste Volvoer, vi mødte på vores korte testtur i Sydsverige.

Brutalt hurtig ny GTI

Nu et hurtigt vognskifte: VW Golf GTI Clubsport årgang 2016. Her er motoren på 265 hk. Testbilen har automatgear og nærmest alt det udstyr, der kan opdrives. Og den er brutalt hurtig. Her i Sydsverige nøjes vi med en sprint fra 0 til 90 km/t., og den er overstået på ca. seks sekunder. Motoren lyder som en arrig schæferhund. Det er på ingen måde en charmerende lyd, og det er muligvis heller ikke meningen.

Vi stiller bilen tilbage uden rigtig at være imponeret. Den er hurtig, jovist, men det er ikke samme præstation at bygge en hurtig version af en familiebil, som det var for 40 år siden. Derfor er bl.a. Ford Focus ST, Honda Civic Type R og Peugeot 308 GTi fuldgyldige konkurrenter til VW Golf GTI.

Men VW vil åbenbart gerne bevare kronen i GTI-klassen. VW har netop præsenteret den hidtil skrappeste version af Golf GTI med tilnavnet Clubsport S, og det er en bil, der helst skal bruge på en racerbane. Motoren yder 310 hk, og VW har sparet vægt ved at smide bagsædet og det meste af lyddæmpningsmaterialet ud.

Clubsport S fås kun som tredørs, og den har netop sat banerekord for biler i sin klasse på tyske Nürburgring i tiden 7 minutter 49,2 sekunder. Det er et sekund hurtigere end den hidtidige rekordholder, Honda Civic Type R. Der bliver kun bygget 400 eksemplarer af VW Golf GTI Clubsport S.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Så hurtig var den oprindelige VW Golf GTI overhovedet ikke, og det var også en mere folkelig bil, da den ikke var underlagt samme begrænsning i produktionen.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler fra Allan Graubæk eller Biler, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden