Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Allan Graubæk
Foto: Allan Graubæk

OPGRADERET. Her holder en Suzuki Vitara med turbomotor. De store fælge er en del af det omfattende udstyr.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Biltest: Turbokur til praktisk familiebil

Ny turbomotor i Suzuki Vitara giver ekstra kræfter. Motoren fås kun i en version med højt udstyrsniveau.

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Da vi første gang prøvekørte Suzuki Vitara i august sidste år, savnede vi to ting: En motor med bedre trækkraft ved lave omdrejninger samt et 6. gear. Nu er Suzuki klar med begge dele i nyeste version af Suzuki Vitara, der får tilnavnet Boosterjet.

Derfor har den hidtidige benzinmotor på 1,6 liter/120 hk fået følgeskab af den nye turbomotor på 1,4 liter/140 hk. De ekstra kræfter gør ikke bilen voldsomt meget hurtigere, men den nye motor forekommer mere muskuløs. I testbilen kunne vi dog ikke vurdere motorens trækkraft ved lave omdrejninger, da den var forsynet med automatgear til en høj merpris på 32.000 kroner. Og så bliver der jo bare gearet ned, når motoren skal præstere lidt ekstra.

Kombinationen af automatgear og turbomotor fungerer dog fint. Gearkassen har seks trin at arbejde med, og der bliver aldrig skiftet op eller ned i utide. Der dog lidt rigeligt motorstøj fra 110 km/t. og op. Støjen har karakter af en fast resonans, som ikke er øredøvende, men hørbar nok til, at den er irriterende. Ved lavere fart er motoren mere afdæmpet, og her lyder den bare veloplagt.

Suzuki tilbyder udelukkende turbomotoren i den dyreste version med masser af udstyr. Derfor kommer man til at betale mindst 285.000 kroner for en turbo-Vitara. Basisversionen koster 191.000 kroner. Det er synd for køberne af de billigste versioner, at de snydes for muligheden for turbomotoren, der klæder Vitaraen.

Turbomotoren har et lidt bedre forbrugstal end den turboløse 1,6-motor – nemlig 19,2 km/l mod 18,9 km/l.

Avanceret udstyr følger med

Ejeren af en turbo-Vitara med det udstyrsniveau, der hedder ’S’, kan glæde sig over, at der følger udstyr med, som ikke er en selvfølge i biler til 300.000 kroner. Det gælder f.eks. indbygget navigation, men også avancerede sikkerhedsdetaljer som automatisk nødbremse. Kabinen er peppet op med røde syninger på sæder og rat. Alt er fint forarbejdet, og der er glimrende benplads både for og bag. Dermed er Suzuki Vitara en velfungerende familiebil.

Udstyret i turboversionen omfatter bl.a. en fartpilot af den avancerede slags, der selv holder afstand til andre biler foran. Også selv om de skifter tempo. Hos andre bilmærker, f.eks. VW og Audi, virker en fartpilot af denne type også som en slags nødbremse. Her kan man f.eks. sætte fartpiloten til 130 km/t. på motorvej, og så behøver man ikke foretage sig noget, selv om man styrer hen mod de bageste biler i en kø. Bilen bremser af sig selv, men den øvelse skal man ikke foretage i Suzukien.

Vi har prøvet – men under 40 km/t. holder fartpiloten op med at regulere hastigheden, og gennemtrængende bippelyde fortæller føreren, at nu er det på høje tid at bremse. Ved den tidligere Suzuki Vitara-test i august sidste år oplevede vi en del fejlalarmer fra nødbremsen. De kom ikke i dette eksemplar.

Suzuki Vitara er en meget letkørt bil, og den har kvikke reaktioner. Vi kunne dog ønske os mere tyngde i styretøjet, for det går så let, at man kan komme til at dreje for meget på vej ind i sving eller rundkørsel. En del af skylden kan muligvis placeres på vinterdækkene på 17 tommers fælge, men der mangler den præcision i styretøjet, man kunne forvente i en bil, der er storebror til den kvikke Suzuki Swift.

Suzuki Vitara har bidt sig godt fast i klassen af de kompakte suv-biler. Nissan Qashqai fører i salgstallene, men Suzuki Vitara er nr. 2 foran bl.a. Mazda CX-3, Fiat 500X, Opel Mokka og Suzukis egen S-Cross.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden