0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Gå efter de kendte dæk

De fleste nye sommerdæk lever op til kravene, viser dæktest i Sverige og Tyskland

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Bonnerup Claus
Foto: Bonnerup Claus

Foto: Claus Bonnerup

Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Biler
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det viser en række dæktest foretaget af det svenske dagblad Aftonbladet samt to store tyske forbrugerorganisationer, Stiftung Warentest og automobilklubben ADAC.

Aftonbladet advarer dog mod dæk, der kommer fra lande med et klima, der adskiller sig markant fra det skandinaviske. Disse dæk klarer sig ofte dårligere på våd vej, så derfor anbefaler Aftonbladet, at man køber dæk af anerkendt fabrikat som f.eks. Michelin, Pirelli, Bridgestone og Uniroyal for at nævne en lille håndfuld.

Overraskelse fra Korea
ADAC-testen viser dog, at dæk fra Fjernøsten kan måle sig med de bedste fra Europa. Det koreanske Hankook K 701, tidligere ofte udskældt, havner i kategorien 'meget anbefalelsesværdigt', især når det gælder opbremsning på våd vej.

I det hele taget er der gode karakterer fra ADAC til en række alternative dækmærker, som tidligere ikke har rangeret blandt de bedste. Det er f.eks. Barum Bravura, Maloya Crono, Marangoni Trio, Nokian NRH samt Hankook Optimo K 406.

Mange moderne dæk påstås at give en brændstofbesparelse. F.eks. Firestone Fuel Saver, Continental Eco, Michelin Energy og Pirelli Energy, men ifølge Stiftung Warentest er der ikke altid belæg for betegnelsen. Det, der giver et lavt benzinforbrug, er en lav rullemodstand, og lige i denne disciplin er det ikke disse fire dæk, der scorer bedste karakter. Det gør derimod Goodyear Vector, helt uden nogen øko-betegnelse. Den lave rullemodstand giver også en lang levetid for dækket.

Priser på nye dæk er ofte totalt uoverskuelige. Pristjek, som LørdagsLiv tidligere har foretaget, viste forskelle på op til 100 procent på samme sæt dæk hos forskellige forhandlere. En hurtig rundringning kan derfor næsten altid betale sig.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement

Annonce

Læs mere